رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

به رفتار ناشایستی که با خود و دیگران داریم بی توجه نباشیم ...

یکی از مفاهیم عالی و ارزش های دینی مفهوم عدل است که از صفات برجسته الهی نیز محسوب می شود.امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند:عدالت، ترازوى خداى سبحان است که آن را در میان خلق خود نهاده و براى بر پا داشتن حق، نصب کرده است. پس، برخلاف ترازوى او عمل مکن و با قدرتش مخالفت مورز.

حضرت فاطمه زهرا (س) نیز درباره عدالت می فرمایند:خداوند عدالت را براى آرامش دل ها واجب فرمود.


برای عدالت و رعایت این مفهوم ارزشی بالا در نظر گرفته شده و پیامبر اکرم (ص) درباره آن می فرمایند:یک ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است که شبش به عبادت و روزش به روزه دارى بگذرد و یک ساعت بى عدالتى در حکومت (داورى) نزد خدا سخت تر و سنگین تر از شصت سال گناه است.


امیرالمومنین (ع) در پاسخ به این پرسش که عدالت برتر است یا بخشندگی؟ فرمودند: «عدالت هر چیزى را در جاى خودش مى گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى سازد؛ عدالت، سیاستى فراگیر است اما بخشندگى، حالتى اختصاصى است (شامل فرد یا افرادى محدود مى شود) پس، عدالت برتر است.


همان حضرت (ع) فرموده اند: «فضایل چهار گونه اند: اول، حکمت است و جانمایه آن در اندیشیدن باشد. و دوم، عفت است و جانمایه آن در شهوت و خواهش نفسانى باشد. و سوم، زورمندى (شجاعت) است و جانمایه آن در [نیروى] غضب باشد و چهارم، عدالت است و جانمایه آن در اعتدال قواى نفسانى باشد.


ایشان همچنین در تصریح زیرمجموعه های عدالت می فرمایند:عدالت چهار شعبه دارد: فهم پیچیدگى، دانش بسیار و حکمت روشنى بخش (نیکو) و بوستان بردبارى پس هر که بفهمد، همه علوم را تبیین کند؛ و هر که بداند، آبشخورهاى حکمت را بشناسد و هر که بردبار باشد، در کار خود کوتاهى نکند و در میان مردم با خوشنامى به سر برد.


امام کاظم‏ (ع) در تفسیر آیه فرمودند:زمین با استقرار عدالت و اجراى حدود الهى زنده می‏شود.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد