رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

با این افراد مشورت نکنیم ...

طلحه و زبیر به حضرت علی (ع) گفتند: ما به شرطی با تو هستیم که در هر کار با ما مشورت کنی، زیرا حساب ما از دیگران جدا است .


حضرت (ع) فرمودند:من در کتاب خدا و سنت سول او (ص) نگاه می کنم هر چه بود پیروی می کنم و نیازی به رای و مشورت شما و دیگران ندارم ولی هر گاه امری بود که در کتاب و سنت برهانی بر آن نداشتم و نیاز به مشورت بود با شما مشورت خواهم کرد.

ادامه مطلب ...

خواص خواندن سوره ی کافرون ...

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اگر کسی سوره‌ی «قل یا ایها الکافرون» و «قل هو الله احد» را در یکی از نماز واجبش بخواند، خدای متعال خودش را و پدر و مادرش را و نسلش را می‌آمرزد. و بقیه‌ی ثواب‌ها .


اگر در باطن شقی باشد، خدای متعال او را از دیوان اشقیا محو می‌کند و در دیوان اهل سعادت نامش ثبت می‌شود .


موفق باشید ...

چگونه از اضطراب رهایی یابیم ...

ورزش و خصوصا ورزش های استقامتی تاثیر شناخته شده ای در کاهش اضطراب دارند. همچنین تمرینات فیزیکی تاثیرات مثبت دیگری نیز مانند افزایش اعتماد به نفس، کاهش افسردگی و... را بر فرد دارد. 

ازدیگر نتایج مطلوب ورزش بر دیگر اندام های بدن مانند سیستم قلبی عروقی، متابولیک و... نباید غافل شد. 

در نتیجه، مجموع شیوه های روان درمانی، ورزش و مصرف داروهای مناسب نتیجه ای سریع، مؤثر، پایدار و بدون خطر را در درمان اضطراب و پریشانی خواهد داشت. 
ادامه مطلب ...

چگونه سلامت زندگی کنیم ...

بنابر روایات ائمه معصوم (ع) نیز حفظ نفس و مراقبت از بدن اهمیت ویژه ای دارد و از اعضای بدن به امانت های الهی تعبیر شده است که خدای متعال رعایت آنها را از ویژگی های برجسته مومنان برمی شمارد: وکسانى که امانتها و پیمان خود را مراعات می ‏کنند.
ادامه مطلب ...

حضرت زینب (س) ...

عفت و حجاب حضرت زینب(س) نمونه‌ای کامل برای زنان و دخترانی است که خود را دوستدار اهل بیت(ع) می دانند. یحیی که در زمان امیرالمؤمنین(ع) مدتی طولانی در مدینه از همسایگان زینب کبری(س) بوده است به خداوند متعال سوگند می‌خورد که حتی شَبَحی از این بانوی مکرمه را نیز ندیده و صدایی از ایشان نشنیده است!

ادامه مطلب ...

برای نیمه رجب اعمالی است که برترین آنها زیارت امام حسین (ع) و ...

نیمه ماه رجب روز مبارکی است و برای آن چند عمل است: غسل، زیارت امام حسین (ع) و از ابن ابی بصیر منقول است که گفت سوال کردم از حضرت امام رضا (ع) چه ماه زیارت کنیم امام حسین (ع) را؟ فرمودند: در نیمه رجب و نیمه شعبان. نماز سلمان که شرح آن در مفاتیح آمده است و چهار رکعت نماز بخواند .

 در کتب حدیث نقل شده، جوانی به نام داوود که اهل معرفت بود به دست منصور دوانیقی به مدت طولانی در زندان گرفتار شده بود. 

مادرش فاطمه که به گفته سید بن طاووس پسر زاده امام حسن مجتبى (ع) و مادر رضاعى امام صادق (ع) بود، تاب و توان خود را در فراق پسر از دست داده بود، روزی به خدمت امام صادق (ع) رفت و داستان را نقل کرد و از آن حضرت (ع) چاره‏ جویی کرد. حضرت (ع) فرمودند: آیا می‏دانی ماه رجب نزدیک است و دعا در آن زود به اجابت می‏رسد آنچه را که می‏گویم دقیقاً انجام ده تا فرزندت از زندان رهایی یابد.

کیفیت اعمال ام داوود بدین شرح است: روزه بگیرد روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را پس در روز پانزدهم نزد زوال غسل کند و چون وقت زوال داخل شود نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو کند و در موضع خلوتى باشد که چیزى او را مشغول نسازد و انسانى با او تکلم نکند پس چون از نماز فارغ شود رو به قبله کند و بخواند حمد را صد مرتبه و سوره اخلاص را صد مرتبه و آیة الکرسى را 10 مرتبه و بعد از اینها بخواند سوره انعام و بنى اسرائیل و کهف و لقمان و یَّس و صافّات و حَّم سجده و حَّمعَّسَّق و حَّم دخان و فتح و واقعه و مُلْک و نَّ وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و مابعدش را تا آخر قرآن و چون از اینها فارغ شود بگوید در حالتى که رو به قبله باشد دعای این روز را که شرح آن در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی آمده است.

گفته اند چون ام داوود این نماز را خواند پس از مدت کمی پسرش آزاد شد. پس از آن وی خدمت امام صادق(ع) رسید و پس از عرض سلام خبر رهایی پسرش را به او رساند.

امام صادق(ع) فرمودند: منصور دوانیقی در یکی از شب‏ها جدم علی بن ابی طالب (ع) را در خواب دید که به او هشدار داد: هر چه زودتر فرزندم داوود را آزاد کن وگرنه تو را در آتش می ‏اندازم. منصور هنگامی که آتش را در مقابل خود دید دستور داد که داوود را آزاد کنند.


آنچه امام رضا (ع) از حضرت علی (ع) نقل فرموده اند ...

 امام رضا(ع) از پدران بزرگوارش از امیرالمؤمنین (ع) نقل می کند که آن بزرگوار فرموده است: دنیا سراسر جهل و ناآگاهی است، مگر آنجا که کانون علم است. و علوم هم حجت بر انسان است مگر آنچه بدان عمل گردد.

و اعمال، تمام ریا و برای نمایش است مگر آنچه از روی اخلاص باشد. و اعمال همراه با اخلاص هم در خطر است تا انسان بنگرد که پایان کار چگونه خواهد بود .
ادامه مطلب ...

زاد روز مولود کعبه ،امام المتقین وصی خاتم المرسلین حضرت علی بن ابیطالب و روز پدر مبارک

در این روز پدرانمان را فراموش نکنیم ، آن ها منتظرمان هستند ، به دیدارشان برویم و دلشان را شاد کنیم .

موفق باشید ...

قناعت کردن چه فایده هایی دارد ...

از فواید قناعت، عزت، نداشتن غم، آسودگی بدن و روح، زندگی پاک، راحتی حساب و شکرگزاری است. 


اگر می‌خواهید فردی قانع باشید و از صفات انسانی قناعت بهره مند شوید، باید به زیردستها نگاه کنید، به دیدن فقرا بروید و با آنان ارتباط داشته باشید.


 زیاد یاد مرگ باشید و به فواید قناعت و به آثار دوری از قناعت توجه کنید. با تمرین قانع بودن، مزه بندگی خدا را بچشید. 


قناعت یک امردرونی است که پس از آن آثار بیرونی اش نیز نمود پیدا می‌کند. قناعت یعنی رضایت به آنچه داریم. اگر ما بی صبری کنیم و قانع نباشیم کاری درست نمی شود.


موفق باشید ...



قناعت گنجی بی پایان است ...

حکمت 57 نهج البلاغه به قناعت اشاره دارد، حضرت علی (ع) در این حکمت فرموده اند: قناعت، ثروتى پایان ناپذیر است. 


قناعت یعنی رضایت به حلال یا نعمت کمی که خدا نصیبت کرده است.


ثروت بر دو نوع است: یکی ثروت ظاهری که تمام می‌شود و دیگری ثروت معنوی که ایمان، معرفت، عقل، عزت و قناعت است.


در روایت آمده است بیشتر از کفاف از خدا نخواهیم، یعنی به اندازه‌ای از خدا ثروت بخواهیم که ما را از دراز کردن دست جلوی دیگران باز دارد.


حضرت علی (ع) در نامه 45 می‌فرماید: «نفسم را آنچنان ریاضت می‌دهم که اگر نان خالی به دست آوردم، لذت ببرم و در خطبه ای دیگر بیان می‌کند: قناعت، ثروت انیباست.


موفق باشید ...


عوامل ایجاد فقر و روزی ...

گدایی، فقر می‌آورد و هر کس گدایی کند خداوند، درهای فقر را بر او می‌گشاید.احترام به والدین، روزی را زیاد می‌کند، هر مردی که بچه‌اش را نفرین کند، فقیر می‌شود. 


صله رحم، صدقه و بخشش، صدقه پنهانی و میانه روی، از کارهایی است که روزی را زیاد می‌کند.


حضرت علی (ع) می‌فرماید: من ضمانت می‌کنم افراد میانه رو را که فقیر نشوند.


موفق باشید ...


فقیر بودن خوب است یا بد ...

در حکمت 319 حضرت می‌فرماید:پسرم، از فقر بر تو می‌ترسم چون فقر دین را ناقص و عقل را مدهوش می‌کند و یا در حکمت دیگری فرموده اند : فقر، مرگی بزرگ است.


در روایتهای دیگر از ائمه معصومین(س) نقل شده: فقرا، پادشاهان بهشت اند و مردم همه محتاج به بهشت و بهشت محتاج فقراست .


پیامبراسلام(ص) فرموده‌اند:فقیر، دوست خداست و فقیری دوست خداست که ارزشهایش را ازدست نمی دهد، او تلاش می‌کند، اما مالی به دست نمی‌آورد.


مصلحت برخی‌ها ثروت و مصلحت برخی دیگر فقر است. برخی فقیر می‌شوند گناه می‌کنند و برخی ثروتمند می‌شوند گناه می‌کنند.


ما باید از خدا، بندگی بخواهیم. اگر ثروت می‌دهد ظرفیتش را و اگر فقر می‌دهد صبرش را نیز بدهد.


موفق باشید ...

فقر و ثروت از دیدگاه امام علی (ع) ...

در حکمت 56 حضرت می‌فرماید: بی نیازی در غربت، مثل وطن است و فقر در وطن، عین غربت.


در اسلام کسی که ثروت تولید می‌کند احترام دارد. پیامبر دست کارگر را می‌بوسد نه پول را.


درحدیث آمده است : فقر، انسان زیرک را گنگ می‌کند» از نظر اسلام این نوع نگاه به ثروت محکوم است. درجوامع پست، انسانهای فقیر مورد بی احترامی و انسانهای ثروتمند مورد احترام هستند.


درحدیث دیگری معصوم بیان کرده است:هر کس به فرد ثروتمندی به خاطر مالش احترام بگذارد، دو سوم دینش از دست می‌رود.


ثروتمندان نباید دلشان را به احترامی که به آنان می‌گذارند خوش کنند چون افراد بیشتر به مال آنان احترام می‌گذارند.

حضرت علی (ع) درحکمت 406 بیان می‌کند:چقدر تواضع ثروتمندان در برابر فقرا خوب است و بهتر از تواضع ثروتمندان، بی اعتنایی فقرا به ثروتمندان است.


اگر ثروتمند نسبت به فقیر تواضع داشته باشد، چون نیازی به او ندارد، احترامی که به فقیر می‌گذارد خالص است و به خاطر خداست. اما اگر برعکس آن اتفاق بیفتد، برداشت دیگری می‌شود.


موفق باشید ...


خداوند با صابران است ...

در حکمت 55 نهج البلاغه حضرت علی (ع) صبر را به 2 دسته تقسیم کرده است. یکی صبر بر آنچه کراهت داریم و دیگری صبر از آنچه دوست داریم.

ادامه مطلب ...

اگر می خواهید بهشتی باشید ...

حضرت رسول (ص) می فرمایند: با هر ابزار که می شود از نظافت و پاکیزگی پاسداری کنید، زیرا بنیان اسلام بر نظافت و بهشت برای فرد نظیف آماده شده است. 

ادامه مطلب ...

نکاتی که یک کاسب باید بداند ...

امام رضا علیه السلام می فرمایند:


همانا کسی که بفروشد یا بخرد باید پنج خصلت را رعایت کند (و مراقبت نماید تا بدان آلوده نشود)در غیر این صورت نباید بفروشد یا بخرد .


ربا


سوگند خوردن


عیب را مخفی کردن


در هنگام فروش تعریف کردن


در هنگام خریدن بدگویی کردن


عدم توجه به این نکات گفته شده در کاسبی منجر به بی برکتی خواهد شد .


موفق باشید ...

زنانی که می گویند آخرتی نیست بخوانند ...

حضرت على (ع ) فرمود:
یکروز من و سیّده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (ع) بر حبیب خدا حضرت پیغمبر اسلام (ص ) وارد شدیم و آن بزرگوار را در حالى دیدیم که شدیدا گریه مى کرد.

به آن حضرت عرض کردم : پدر و مادرم فدایت شوند، یارسول اللّه ، چه شده ؟! چه چیزى شما را به گریه درآورده 
ادامه مطلب ...

رمز زیبایی زن در چیست ...

حجاب عطر است که بوى خوش و زیبایى دارد و حلاوت و طراوت زنها را حفظ مى کند و با برداشتن حجاب ، آن زیبایى و حلاوت از بین مى رود. رمز زیبایى زنهاى مسلمان هم همین حجاب است .


بعضی از دختران جوان تصور می کنند که با آرایش کردن خودشان در ملاء عام و بی حجابی موجب خشنودی خدا را فراهم می کنند در حالی که چگونه ممکن است موجب خشنودی خدا باشد در حالی که خدا خود فرمان داده است که زنان باید حجاب خود را رعایت کنند.


جالب است که همین دختران جوان خودشان را پیروی خدا و پیامبر و اسلام می دانند و در مراسم های مذهبی با هر وضعی ظاهر می شوند اما نمی دانند که با این کار ناپسند زمینه ی عذاب خود را بعد از مرگ فراهم می کنند ، و از همه بدتر اینکه خودشان را بالاتر از حضرت فاطمه می دانند ، واقعا افسوس می خوریم که زنان امروز جامعه ی ما نسبت به دین بی تفاوت شده اند(بعضی از آنها) و توقع دارند که خداوند آنها را هم در بهشت جای دهد در حالی که به هیچ کدام از اصول اسلام پایبند نیستند ، البته آنچه گفته شد درباره ی مردان و جوانان پسر هم صدق می کند(بعضی از آنها) . این مشکلات از بی ایمانی ناشی می شود  ، پس برای یک بار هم که شده تغییری در خود دهید تا خدا هم شما را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد .

ان شالله که این وضع ادامه پیدا نکند .


موفق باشید ... 

اگر می خواهید بعد از مرگ در آرامش باشید اینگونه باشید ...

پیامبر گرامى اسلام (ص )در ضمن حدیثى فرمودند: هرکس با زن نامحرمى شوخى کند بخاطر هر کلمه اى که با او سخن گفته هزار سال زندانى مى گردد.

امام صادق (ع ) فرمودند: پیامبر و على (ع ) به زنان سلام مى کردند ولى على (ع ) به زنان جوان سلام نمى کرد و مى فرمود: مى ترسم از صدایش ‍ خوشم بیاید و فتنه اش از ثوابش بیشتر شود.

پیامبر در ضمن حدیثى نهى فرمودند: از آنکه زن بیشتر از پنج کلمه (غیرضرورى )، نزد نامحرم سخن بگوید.

موفق باشید ...


قرآن درباره ی حجاب و پوشش چه می فرماید ...

قرآن مجید: حجاب را عامل طهارت قلب و روح معرفى مى کند و خداوند متعال در قرآن چنین مى فرماید:


هر گاه از زنان پیامبر متاعى را مى خواهید پس آن را از پس پرده بخواهید زیرا این کار براى طهارت و پاکى قلوب شما و ایشان بهتر است .


موفق باشید ...

اگر در جای خلوت نامحرمی بود حکم آن چیست ...

امام موسى بن جعفر(ع ) به نقل از پیامبر (ص ) فرمودند: هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد هرگز در جائى که نفس زن نامحرمى را مى شنود توقف نمى کند.


پیامبر فرمودند: آگاه باشید هرگز مرد و زنى با هم خلوت نمى کنند مگر آنکه سوّمى آنان شیطان است .


موفق باشید ...

اگر زنان حجاب را رعایت کنند چه اثرات مثبتی خواهد داشت ...

زن با حجاب و چادرى ، رضایت پروردگار را به دست مى آورد.زن بد حجاب وبى حجاب سبب خشنودى شیطان مى شود.

مرگ حقیقتی است انکار نشدنی ، قبل از آنکه مرگتان فرا رسد ، برای آخرت قدم بردارید نه در جهت رسیدن به منافع دنیوی با پا گذاشتن روی دین و ایمانتان .
ادامه مطلب ...

قرآن در رابطه با حجاب چه می فرمایند ...

سومین آیه اى که حجاب را براى عموم بانوان واجب و ضرورى دانسته آیه پنجاه و سه سوره احزاب است که فرموده : هر گاه از زنان (پیامبر) متاعى یا چیزى را از وسایل زندگى خواستید از پس پرده و حجاب بخواهید زیرا این کار براى قلبهاى شما و ایشان پاک و پاکیزه و بهتر است .

این آیه نیز اختصاص به زنان پیامبر دارد زیرا یکى از فوائد حجاب عدم ارتباط غیر ضرورى زن و مرد را متذکر مى شود.
چهارمین و پنجمین آیه حجاب ، آیه 32 و 33 سوره احزاب است که مى خوانیم :

اى همسران پیامبر شما مثل زنهاى معمولى نیستید، تقوا پیشه کنید، و به طور هوس انگیز حرف نزنید تا بیمار دلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگوئید و در خانه هاى خود بمانید و مثل دوران جاهلیت میان مردم ظاهر نشوید.

این آیه به بانوان تاکید مى کند که حریم حجاب و عفّت خود را حفظ و زیباییهاى اندامشان را ظاهر نسازند، و از خودنمایى و جلوه گرى به طور جدّى خود دارى نمایند و جاهلیت دیگرى همچون جاهلیت عصر پیامبر (ص ) را که زنان در آن هنگام رعایت حجاب نمى کردند و با جلوه گرى در برابر دیدگان هوس آلود مردان ظاهر مى شدند به وجود نیاورند.

موفق باشید ...

لطفا زنانی که حجاب خود را رعایت نمی کنند بخوانند ، قیامت دروغ نیست ...

حضرت امیرالمومنین على (ع ) در ضمن فرمایشاتشان به فرزندش (ع ) مى فرماید: در مورد حجاب بانوان سختگیر باش ، چرا که رعایت حجاب به طور جدّى و محکم ، زنان را به سالمتر و پاکیزه ، حفظ خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

کاش زنان جامعه ی ما این چنین بودند ...

امام باقر (ع ) فرمود:روزى پیغمبر اسلام (ص ) همراه جابر به طرف خانه حضرت زهرا (ع) حرکت کردند، وقتى که کنار در رسیدند، پیغمبر (ص ) دستش ‍ را روى در گذاشت و با صداى بلند فرمود: سلام علیکم .


حضرت فاطمه (ع) فرمود:علیکم السّلام .


حضرت رسول (ص ) فرمود: آیا اجازه هست وارد خانه بشویم ؟ حضرت فاطمه (ع) فرمود: آرى اى رسول خدا.


حضرت رسول (ص ) فرمود: آیا اجازه هست همراه شخصى که با من است وارد گردم ؟


حضرت فاطمه (ع) فرمود: سر برهنه هستم .


حضرت پیغمبر (ص ) فرمود: با رو انداز، خود را بپوشان . حضرت فاطمه (ع) خود را پوشانید. بار دیگر حضرت پیغمبر براى خود و جابر طلب اجازه کرد، حضرت فاطمه (علیهاالسلام ) اجازه داد، آنگاه آن دو وارد خانه شدند.


موفق باشید ...


زنان حجاب خود را رعایت کنند چون ...

امام صادق (ع ) فرمود:

براى زن هنگام خروج از خانه شایسته نیست که لباسش را خوشبو کند.

امام موسى بن جعفر (ع ) به نقل از پیامبر (ص ) فرمودند: هر کسى به خدا و روز قیامت ایمان دارد، هرگز در جائى نمى ماند که نفس زن نامحرمى را بشنود.

امام باقر (ع ) فرمودند: جایز نیست زن خود را شبیه مرد نماید. زیرا پیامبر مردانى را که مشابه زنان مى شوند و همچنین زنانى که خود را شبیه مردها قرار مى دهند لعنت کرده است .

موفق باشید ... 

ابوجهل که بود و چه کرد ...

عبدالله بن مسعود از یاران پیامبر صلى الله علیه و آله اول کسى بود که در مکه قرآن را آشکارا در میان جمعیت قرائت کرد.

او در تمام جنگهاى پیامبر صلى الله علیه و آله حضور داشت ؛ مردى بسیار کوتاه قد بود که هرگاه در میان جمعیت نشسته مى ایستاد از آنها بلندتر نبود!


به همین جهت ، در جنگ بدر خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله عرضه داشت من قدرت جنگیدن ندارم ممکن است دستورى بفرمائید که در ثواب جنگجویان شریک باشم ؟


پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: برو در میان کشتگان کفار اگر کسى را (مانند ابوجهل ) یافتى که زنده است او را به قتل برسان .


عبدالله گوید: میان کشتگان به ابوجهل دشمن سرسخت پیامبر صلى الله علیه و آله رسیدم که هنوز رمقى داشت .


روى سینه اش نشستم و گفتم : خدا را سپاسگزارم که ترا خوار ساخت . ابوجهل چشم گشود و گفت : واى بر تو پیروزى با کیست ؟ گفتم : با خدا و پیامبرش ، به همین دلیل ترا مى کشم ؛ پا روى گردنش نهادم متکبرانه گفت :


اى چوپان کوچولو، قدم در جاى بلندى نهادى ، آنقدر بدان که هیچ دردى بر من سخت تر از این نیست که تو قد کوتاه مرا بکشى ؛ چرا یکى از فرزندان عبدالمطلب مرا به قتل نرساند؟! سرش را از بدنش جدا کردم و خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمدم و گفتم : یا رسول الله مژده که این سر ابوجهل است . 


بعد از مردن ابوجهل پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: ابوجهل از فرعون زمان موسى علیه السلام بدتر و عاصى تر بوده است چون فرعون وقتى هلاکت خود را یقین کرد خدا را قبول کرد، ولى ابوجهل وقتى یقین به مرگ کرد به بت لات و عزى قسم یاد مى کرد که او را نجات دهند .


موفق باشید ...


چهار دسته از آدمیان ...

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: چهار دسته از سارقین دستشان قطع نمى شود:1-رباینده 2-دزدى بطور خیانت 3- سرقت از غنائم جنگى4- سرقت اجیر و مزدور (نسبت به اموالى که در اختیار اوست ) .

موفق باشید ...

توکل به خدا را فراموش نکنیم ...

حسن بصرى مى گوید: روزى على (علیه السلام ) بر بالاى منبر رفت و فرمود: آیا در میان شما کسى هست که نسب مرا بگوید؟ و الا من خود را به شما معرفى کنم ، پس از سکوت جمعیت حضرت فرمود:

نام من زید است و نام پدرم عبدمناف ، پسر عامر، فرزند عمرو، فرزند مغیره ، پسر زید، فرزند کلاب مى باشد. ابن کوابرخاست و گفت : اى عى (علیه السلام ) نسبى براى تو نمى شناسیم جز اینکه تو على فرزند ابوطالب پسر عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قصى بن کلاب هستى ، امیرالمؤ منین (علیه السلام ) به او فرمود: اى فرو مایه ساکت باش ! پدرم مرا زید نامیده ، 


همنام جد خود قصى و نام پدرم عبدمناف است که ابوطالب کنیه اوست و بر اسمش غلبه پیدا کرده و نام عبدالمطلب عامر است که لقب او بر نامش غلبه یافته و اسم هاشم عمرو بوده و لقب بر اسم او مقدم شده و نام عبد مناف ، مغیره است که لقب بر


نام او مستولى شده و اسم قصى ، زید بوده و عرب او را مجمع نامیده است زیرا آنان را از بلد الاقصى در مکه گرد آورده است 

پس لقبشان بر نامشان غلبه یافت . آنگاه فرمود: عبدالمطلب ده نام داشت از جمله آن عبدالمطلب و شیبه و عامر است .


موفق باشید ...


اصل عمل ...

مردى نزد امیرالمؤ منین على (ع) آمد و به آن حضرت عرض ‍ کرد که بلال حبشى را دیدم با شخصى گفتگو مى کند لیکن بلال ، الفاظ و گفتارش ملحون و لهجه دار است ولى آن شخص عباراتش صحیح و معرب و کامل مى باشد و به بلال مى خندید.


امام (ع) فرمود: اى بنده خدا، اعراب و درستى کلام براى درستى و تهذیب اعمال است ، آن شخص اگر افعالش نادرست باشد، مسلم اعراب کلامش او را سودى ندهد ولى بلال را که افعالش بدرستى آراسته است ، لحن عبارات و الفاظش به او زیانى نرساند.


موفق باشید ... 

سوگند درغ ...

ابن عباس مى گوید: روزى عمر در زمان خلافتش براى اداى فریضه صبح به مسجد آمد دید کسى در محراب خوابیده است ، عمر به غلام خود گفت : او را براى نماز خواندن بیدار کن ، غلام پیش رفت ، دید لباس زنانه به تن دارد، تصور کرد زنى از انصار است او را حرکت داد، ولى حرکت نکرد، معلوم شد مردى است در لباس زنان که سرش بریده شده است .عمر دستور داد کشته را در گوشه اى از مسجد قرار دهند و نماز صبح به جاى آورد، پس از نماز به حضرت امیر علیه السلام عرضه داشت : نظرتان در این قضیه چیست ؟

ادامه مطلب ...

شکر گزار خداوند باشیم ...

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم هر سپیده دم بر در خانه على (علیه السلام ) و فاطمه علیهاالسلام مى ایستاد 


و بهخداوند عرض مى کرد:حمد مخصوص آن خداى محسن و نیکوئى است که فضیلت بخش به نعمت خود اعمال صالحه را 


تمام کرده سمیع است و سامع ، حمد خدا و نعمت او و حسن آزمایش او بر ما پناه مى برم به خدا از دوزخ ، پناه مى برم 


به خدااز شام دوزخ ، رحمت بر شما باد اى اهل بیت ، همانا خدا خواسته پلیدى را از شما ببرد اى اهل بیت و به خوبى شما را پاکیزه کند.


موفق باشید ...

به یاد قیامت باشیم که واقعه ای است انکار نشدنی ...

ابن بابویه از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام روایت کرده که فرمود: در زمان ابوبکر و عمر زلزله شدیدى در مدینه رخ داد به طورى که عموم مردم ترسیدند و نزد ابوبکر و عمر رفتند.

ادامه مطلب ...

خدا را ناظر بر اعمال خود بدانیم ...

عبدالاعلى یکى از شیعیان بوده که در کوفه زندگى مى کرد، مى گوید:
بعضى از دوستان و پیروان امام صادق علیه السلام نامه اى به امام نوشتند و در آن نامه چند مساءله که مورد احتیاج بود 
سؤ ال کردند و به من نیز گفتند تا درباره حق مسلمان بر برادر مسلمانش شفاها از امام سؤ ال کنم .
 
ادامه مطلب ...

داستان مرد هندی و امام ششم ...

امام کاظم علیه السلام فرمود: روزى در خدمت پدر بودم و یکى از دوستان از دوستان وارد شد و گفت : عده اى در بیرون منزل ایستاده و اجازه ورود مى خواهند.پدر فرمود: نگاه کن ببین کیستند.

  ادامه مطلب ...

اثرات نماز را بهتر بشناسیم ...

نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست , بلکه جسم انسانها را نیز تقویت می کندو آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد . 


ادامه مطلب ...

چه کنیم که دعایمان برآورده شود ...

دعا در لغت به معنای طلب، درخواست و تقاضا است و در اصطلاح به اظهار نیاز و خواهش بندگان به درگاه خدای قادر متعال گفته می شود.

  ادامه مطلب ...

مهم درست خوردن است ...

دانستن روش تغذیه و طریقه مصرف مواد خوراکی خود یکی از مهمترین عوامل تندرستی است. و به فرموده امام رضا (ع) تدبیر عاقلانه در خوردن و نوشیدن، باعث طول عمر شده و باعث آن است که مردمی که زندگی معقولی از نظر خوراک دارند نه تنها پیر و ناتوان نمی شوند؛ بلکه با گذشت زمان نیروی صحت و عافیت آنها بیشتر می شود.

  ادامه مطلب ...

چگونه کسب و کار خود را رونق دهیم ...

کسی که آیات 29 و 30 سوره مبارکه را بر چهار پارچه نو و پاک که از پنبه باشد بنویسد و در میان اجناس تجارتی خود بگذارد کسب و کار او به یاری خدا رونق می گیرد.


توجه داشته باشیم در صورتی موثر است که خود هم فرد با ایمان و خوبی باشیم و به دستورات اسلام عمل کنیم .

ادامه مطلب ...

روایت شده که پیامبر اسلام (ص) گفته اند ...

ای على! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. آن خصلتها عبارت است از : 

نماز را به جماعت خواندن، همنشینی او با دانشمندان، آشتی دادن بین دو نفر، احترام نهادن و خدمت به یتیم، عیادت بیمار تشییع جنازه کردن و آب دادن در حج. پس علی جان بر حفظ این خصلتها حریص باش.


موفق باشید ...

چگونه برکت را به زندگی خود آوریم ...

امام رضا (ع) درباره عامل مهم برکت یعنی اطاعت خداوند می فرماید: خداوند متعال به یکی از پیامبران وحی فرستاد که:هرگاه من اطاعت شوم، راضی می گردم و آن گاه که رضایت داشتم، برکت می دهم و برکت من هم بی پایان است .
ادامه مطلب ...

حضرت علی (ع) امام اول شیعیان فرموده اند ...

حضرت علی (ع) فرموده اند :خوشا به حال آن که همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد.

  ادامه مطلب ...

آشنایی با فرزندان امام هادی (ع) ...

امروز 29 جمادی الثانی مصادف با وفات سیدمحمد فرزند امام هادی(ع) است که در سال 252 قمری پس از بازگشت از سامرا در شهر بلد درگذشت.

 

ادامه مطلب ...

اگر می خواهید در رحمت خدا باشید خوبی کنید و از بدی ها بگذرید ...

شکر از واژه هایی است که در قرآن به آن برخورد می کنیم و در لغت به معنای تصور نعمت در ذهن و اظهار آن در گفتار و کردار است.

  ادامه مطلب ...

اگر می خواهید مومن واقعی باشید باید به این گفته عمل کنید ...

 روزی ثوبان نزد حضرت آمد، در حالی که رنگ چهره اش دگرگون و بدنش ضعیف شده بود.


پس حضرت محمد (ص) پرسیدند: ای ثوبان؛ چه چیز تو را به این حال و روز انداخته است؟


ثوبان پاسخ داد: ای رسول خدا؛ دچار بیماری نمی باشم، جز اینکه، هنگامی که شما را نمی بینم بی تاب دیدار شما می شوم تا دوباره شما را دیدار نمایم، و این بار به یاد آخرت افتاده و از فکر ندیدن شما به هراس و وحشت افتادم؛


 زیرا من می دانم که شما در بهشت با پیامبران صدرنشین می باشید و اگر من داخل بهشت هم شوم در جایگاهی پایین تر از شما جا دارم و چنانکه داخل بهشت نشوم که دیگر هرگز شما را نمی توانم ببینم!


در اینجا بود که آیه ی شریفه(نساء: آیه 69) نازل گردید. سپس آن حضرت فرمودند: سوگند به کسی که جان من در دست اوست، هیچ بنده ای به معنی واقعی کلمه مومن نیست، مگر این که من در نزد او بیشتر از خودش و پدر و مادرش و خانواده اش و فرزندانش و همه مردم، محبوب تر باشم.


از انس بن مالک روایت شده است که مردی از صحرانشینان خدمت پیامبر (ص) رسیده و عرض کرد: ای پیامبر؛ قیامت کی فرامی رسد؟


پس پیامبر فرمود: چه چیزی برای آن مهیا کرده ای؟


آن مرد عرض کرد: به خدا سوگند کار زیادی مانند نماز و روزه برای قیامت مهیا نساخته ام جز اینکه خدای متعال و پیامبرش را دوست می دارم. 


پس پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ای پیرمرد، بدان که آدمی با هر چه آن را دوست می دارد محشور می گردد، (و اگر تو دوست دار واقعی ما باشی، با ما محشور می گردی و از قیامت ترسی نداشته باش).


موفق باشید ...

درباره ی زیارت جامعه ی کبیره ...

زیارت جامعه کبیره یکی از مهمترین و با ارزشترین زیارت نامه‌ها است که امام هادی (ع) برای شیعیان به یادگار گذاشته است، زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

زیارت جامعه کبیره صحیفه امام شناسی است که در آن امام هادی(ع) به موسی بن نخعی، شیوه سخن گفتن با مقام عصمت را تعلیم فرموده است.

امام هادی (ع) به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود فرمودند: از این کار خودداری کن که تملق بسیار، بدگمانی به بار آورد و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان ده.

امام فرموده‌اند: از کسی که نسبت به او کدورت و کینه داری، صمیّمیت و محبّت مجوی. همچنین از کسی که نسبت به او بدگمان هستی، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن‌ها می‌باشد.

امام در احادیث گهربار دیگری می‌فرماید: حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می‌شود.

تکبّر و خودخواهی جذب کننده دشمنی و عداوت افراد می‌باشد.

عجب و خودبینی مانع تحصیل علم خواهد بود و در نتیجه شخص را در پستی و نادانی نگه می‌دارد.

موفق باشید ...

رباخواری را کنار بگذاریم ...

ربا گفته شده دادن مال یا قرض به کسی و مشروط کردن آن به اضافه پس دادن ؛ متاسفانه جامعه امروز ما گرفتار این 

عمل که توسط خداوند حرام شده قرار دارد.

  ادامه مطلب ...

همیشه سلامتی را از خدا بطلبید و در سخت ترین شرایط شاکر او باشید ...

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :اى على! چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب : جوانى ‏ات را پیش از پیرى؛ 

و سلامتى‏ ات را پیش از بیمارى؛ و ثروتت را پیش از فقر و زندگى‏ ات را پیش از مرگ.


پیامبر (ص) فرموده اند : آسایش و راحتى، کامیابى و رستگارى و پیروزى، برکت و گذشت و تندرستى و عافیت، بشارت و خرّمى و رضایتمندى، قرب و خویشاوندى، یارى و پیروزى و توانمندى، شادى و محبّت، از سوى خداى متعال، بر 

کسى باد که على بن ابى طالب را دوست بدارد، ولایت او را بپذیرد، به او اقتدا کند، به برترى او اقرار نماید، و امامانِ 

پس از او را به ولایت بپذیرد. بر من است که آنان را در شفاعتم وارد کنم. بر پروردگار من است که خواسته مرا درباره 

آنان اجابت کند. آنان پیروان من هستند و هر که از من پیروى کند، از من است.


پیامبر فرموده اند :نماز شب، موجب رضایت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پیامبران، نور معرفت، ریشه ایمان، آسایش بدن‏ها، مایه ناراحتى شیطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مایه اجابت دعا، قبولى اعمال و برکت در روزى است.


امام على علیه السلام :سلامتى بهترین نعمت است.


موفق باشید ...

پیامد های بی توجهی به نماز ...

یکی از سفارشات موکد ائمه اطهار (ع)، بجا آوردن نمازهای یومیه می باشد، چنانچه افرادی که به این امر پایبند نبوده و گاه در انجام این فریضه الهی کوتاهی می ورزند، دچار عذابی سخت از جانب خداوند می شوند. یادمان باشد که نماز فرمان الهی است و در صورتی که به جا نیاورده نشود ، نافرمانی الهی است . مسلمانان به این نکته پایبند باشند .


ادامه مطلب ...

گذری به تولد امام دهم شیعیان ، امام هادی (ع) ...

 تولد امام دهم شیعیان حضرت امام علی النقی (ع) را نیمه ذیحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند.پدر آن حضرت، امام محمد تقی و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربیت مقام ولایت و امامت مأمور کرده بود و چه نیکو وظیفه مادری را به انجام رسانید و بدین مأموریت خدایی قیام کرد. 

 

ادامه مطلب ...