رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

نماز اول وقت ...

از امام صادق (ع) نقل است که رسول خدا (ص) فرمودند: هیچ نمازى وقتش فرا نمى‏رسد مگر آنکه فرشته ‏اى در برابر مردم ندا مى‏دهد که به پا خیزید و آتش هایى را که بر پشت خویش برافروخته ‏اید، با نماز خود خاموش کنید.


ایشان نقل شده که فرمودند:نمازگزار داراى سه‏ خصلت است: هر گاه به نماز بایستد، نیکویی ها از فراز آسمان تا فرق سرش فرو مى‏ریزد ، فرشتگان از زیر پاى او تا فراز آسمان او را در برمى‏گیرند ، فرشته ‏اى او را ندا مى‏کند: اى نمازگزار، اگر بدانى با چه کسى مناجات مى‏کنى هرگز به دیگرى توجه نخواهى کرد.


اسحاق بن عمار مى‏گوید: به امام صادق (ع) گفتم: اى ابو عبد اللَّه، مرا از بهترین وقت براى نماز صبح خبر ده. فرمودند: بهترین وقت هنگامى است که فجر طلوع مى‏کند، زیرا خداوند مى‏فرماید:یعنى نماز صبح را فرشتگان روز و فرشتگان شب مشاهده مى‏کنند. پس هنگامى که بنده نماز صبح را همزمان با طلوع فجر بخواند، دو بار براى او نوشته مى‏شود؛ هم فرشتگان شب مى‏نویسند و هم فرشتگان روز.


ایشان فرمودند:فضیلت اول وقت بر آخر وقت براى مؤمن بهتر از مال و فرزندان او است.


ایشان می فرمایند: فضیلت اول وقت بر آخر وقت، مانند فضیلت آخرت بر دنیا است.


از حضرت ابوالحسن موسى بن جعفر (ع) نقل است که فرمودند:نمازهاى واجب که در اول وقت با حدود و شرایط آن خوانده شود، از برگ مورد که آن را هنگام سبزى و خوشبویى و طراوتش بگیرند، خوشبوتر است. پس بر شما باد که نماز را در اول وقت به جاى آورید.


موفق باشید ... 

برای عزیز شدن بخوانید این شوره شریفه را ...

توجه کنیذ اثر این سوره زمانی بر فرد ظاهر می شود که نیت خوبی داشته باشید . رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: سوره یوسف را به زیردستان خود آموزش دهید زیرا هر مسلمانی که این سوره را تلاوت کند و به خانواده و زیردستان آموزش دهد خداوند سختی های هنگام مرگ را از او برداشته و نیرویی به او عطا می کند تا به دیگران حسد نورزد.


امام صادق علیه السلام فرموده اند: هرکس این سوره را در شب ها یا روزها تلاوت کند خداوند در روز قیامت او را در حالی مبعوث می کند که جمالش مانند حضرت یوسف علیه السلام زیباست و ترس و بی تابی در قیامت به او نمی رسد و از بندگان شایسته و خوب خداوند خواهد بود.


ایشان فرموده اند: کسی که این سوره را قرائت می کند در روز قیامت از آنچه که موجب بی تابی مردم می شود در امان است و همسایه بندگان صالح خدا خواهد بود و نیز از ارتکاب زنا و زشتگویی در امان خواهد بود.



موفق باشید ... 


قبمت واقعه ای هولناک برای بدکاران ...

تکبر از مذموم ترین صفات در اسلام است که آثار سوئی را بر شخص مترتب می کند از این رو در آموزه های دینی ما بشدت از آن نهی شده است.


پیامبر خدا (ص) می فرمایند:منفورترین مردمان، شخص متکبر است.


همان حضرت (ص) می فرمایند:روز قیامت دورترین شما از من، پرگویان، یعنى همان مستکبران هستند.


امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:تکبر نورزد، مگر شخص فرومایه بى نام و نشان.


و نیز امام صادق (ع) درباره علت تکبر فرموده اند:هیچ مردى تکبر یا گردن فرازى نکرد، مگر به سبب احساس خوارى و حقارتى که در خود یافت.


رسول اکرم (ص) درباره اثار سوء کبر می فرمایند:گردنکشانِ متکبر در روز قیامت به صورت مورچه محشور مى شوند و مردم آنان را، به خاطر بى اعتنایى شان به خداوند عزّ و جلّ، لگدمال مى کنند.


امیرمومنان علی (ع) نیز در این باره می فرمایند:هر که جامه کبر و زیاده روى نادانى بپوشد خلعت برترى و شرف را از تن بَرکَند.


پیامبر خدا (ص) نیز فرموده اند:هر که براى خدا فروتنى کند، خداوند او را بالا برد و فرماید: سرفراز باش، خدا تو را سرفراز کناد. پس او در چشم مردم بزرگ باشد و در نظر خودش کوچک؛ و هر که تکبّر ورزد، خداوند او را درهم شکند و فرماید: دور شو (پَستت باد). پس، او در چشم مردم کوچک باشد و در نظر خودش بزرگ.

موفق باشید ... 

به یاد خدا باشیم ...

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: خوشا بنده گمنامى که او را خدا بشناسد و مردم نشناسند. اینان چراغ هاى هدایت و چشمه هاى دانشند که هر فتنه تاریکى به سبب وجود آنها برطرف مى شود؛ نه سخن پراکن و پخش کننده اسرارند و نه نا فرهیخته و ریاکار.


امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:خاموشى حکمت است و سکوت مایه سلامت و رازدارى گوشه اى از خوشبختى.

از مهمترین رازهایی که بر کتمان آنها توصیه شده اسرار امامت است.


امام صادق (ع) فرموده اند:کسى که حدیث ما را به زیانمان فاش سازد، به منزله کسى است که حق ما را انکار کند.

همان حضرت (ع) می فرمایند:پوشیده نگه داشتن اسرار ما، جهاد در راه خداست.


امام باقر (ع) فرموده اند:به خدا قسم محبوبترین یارانم نزد من، پرهیزگارترین و فقیه ترین آنها کسى است که نسبت به سخنان ما راز دارتر باشد.


و نیز از امام صادق (ع) است که می فرمایند: بر امر ولایت ما پیمان گرفته شده که در پرده و پشت نقاب باشد. پس هر کس به زیان ما پرده درى کند، خداوند خوارش گرداند.


موفق باشید ... 

برترین عبادت در نزد خدای متعال ...

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: صبورانه در انتظار فرج بودن عبادت است.

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نومید مشوید؛ زیرا محبوبترین کارها نزد خداوند عزّ و جلّ انتظار فرج است.

از آن حضرت (ع) است که: برترین عبادت مؤمن، در انتظار فرج خداوند بودن است.

امام زین العابدین (ع) نیز در فضیلت انتظار فرج فرموده اند:انتظار فرج، خود بزرگترین فرج است.

پیامبر خدا (ص) می فرمایند:برترین کارهاى امّت من، انتظار فرج از خداوند عزّ و جلّ است و نیز فرموده اند:برترین اعمال امّت من، در انتظار فرج از سوى خدا بودن است.

امام صادق (ع) نیز در فضیلت انتظار فرج می فرمایند:کسى که منتظر دوازدهمین [امام] باشد، مانند کسى است که با شمشیر آخته در برابر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله از آن حضرت دفاع کند.

امام صادق (ع) یکی از شرایط پذیرفته شدن عبادت بندگان را انتظار حکومت حضرت قائم (عج) برشمرده و فرموده اند:برای ما دولتی است که هر گاه خداوند بخواهد آن را می آورد.

موفق باشید ...

قرض دهید در راه رضای خدا نه برای خودنمایی که اثری منفی در دنیا و آخرت برای شما خواهد داشت ...

 به خاطر داشته باشید اصل قرض کمک به نیازمندان است . جابر از امام صادق (ع) نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس به‏ مؤمنى قرض دهد و در انتظار گشایش کار او باشد آن مال ثواب زکات خواهد داشت، و فرشتگان همواره بر او درود مى ‏فرستند تا آنکه قرض ‏گیرنده مال او را ادا کند.


امام صادق (ع) فرموده اند:هیچ مسلمانى به مسلمان دیگر براى خشنودى خدا قرض نمى‏دهد مگر اینکه خداوند ثواب صدقه دادن آن را براى او ثبت مى‏کند تا آنکه مال به او باز گردد.

امام صادق (ع) نقل کرده ‏اند که فرمودند:ثواب قرض هیجده برابر است، و چنانچه بمیرد به عنوان زکات حساب مى‏شود.

امام صادق (ع) مى ‏فرمودند:مالى را قرض دهم خوش‏ تر دارم از اینکه آن را ببخشم. و مى‏فرمودند: هر کس مالى را قرض دهد و براى آن مدتى معین کند و قرض ‏گیرنده نتواند آن را در سر آمد معین ادا کند، به هر روزى که آن را به تأخیر مى‏ افکند براى صاحب مال ثواب صدقه دادن یک دینار در هر روز خواهد بود.

امام صادق (ع) نقل کرده است که پیامبر (ص) فرمودند:هزار درهم را دو بار قرض دهم نزد من محبوب ‏تر است از اینکه آن را یک بار صدقه دهم، و همان گونه که براى بدهکار تو روا نیست که اداى دین را در صورت قدرت به تأخیر افکند، براى تو نیز روا نیست که در صورت آگاهى از تنگدستى وى، او را تحت فشار قرار دهى.

موفق باشید ... 

عیدیان مبارک ...

قدر این عید را بدانید ، از امروز برای بهتر شدن در نزد خدای متعال با خود عهد ببندید که خطایی نکنید تا زمینه خشنودی پروردگار عالم شود و با خشنودی خدای متعال برکت به کشور ما فرود آید .


موفق باشید ... 

گذشت بهترین راه رسیدن به آرامش درون ...

امام زین العابدین‌(( از کسانی که با وی گفتار یا رفتار ناشایستی داشتند، با بزرگواری گذشت می‌کرد، روزی مردی بیرون خانه، حضرت را دید و ناسزا گفت خادمان حضرت بر آن مرد حمله بردند. امام‌( ()(فرمود: او را بگذارید. سپس به او گفت: آن چه از ما بر تو پوشیده مانده، بیشتر از آن است که می‌دانی. آیا حاجتی داری؟ مرد شرمنده شد و ایشان گلیمی را که بر دوش داشت، بر او افکند و فرمود که هزار درهم به او بدهند. مرد از آن پس می‌گفت: گواهی می‌دهم که تو فرزند پیامبری .


موفق باشید ... 


به فکر توشه آخرت باشیم ...

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:سلامتِ درون ها، از بهترین اندوخته ها است.


پیامبر خدا (ص) می فرمایند:هیچ بنده اى نیست که نیّتى را در دل پنهان دارد، مگر آن که خداوند رداى آن را بر او بپوشاند؛ اگر خوب باشد، رداى خوب و اگر بد باشد، رداى بد .


حضرت محمد (ص) فرموده اند:هر که میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند میان او و مردم را اصلاح گرداند و هر که درونش را درست کند، خداوند بیرونش را درست گرداند و هر که رضایت خدا را بطلبد، خداوند رضایت خودش و مردم را نصیبش گرداند.


امیرمومنان علی (ع) در این باره می فرمایند:هیچ کس چیزى را در دل پنهان نکرد، مگر این که آن چیز، خود را در لغزش هاى زبان و حرکات چهره اش نمودار ساخت.


امام صادق (ع) می فرمایند:هر که اندک عمل خود را براى خداوند عزّ و جلّ انجام دهد، خداوند بیشتر از آنچه خواسته برایش نمایان سازد و هر که عمل بسیار خود را، با تحمل رنج جسمى و شب زنده دارى براى مردم انجام دهد، خداوند عزّ و جلّ جز این که اعمال او را در چشم کسانى که اعمالش را مى شنوند اندک جلوه دهد، کارى نکند.


ایشان همچنین  فرموده اند:هر گاه درون سالم شد، برون نیرومند مى شود.


از خدا چه خواسته اید ...

اخلاص از برترین فضایل و بالاترین درجات کمال است که مسیر آدمی به سوی کمال را هموار می کند از این رو به کرات در آموزه های قرآنی روایی ما مورد تاکید قرار گرفته است.

پیامبر خدا (ص) می فرمایند:جبرئیل از جانب خداوند عزّ و جلّ خبر داد که اخلاص سرى از اسرار من است و من آن را به دل بندگانى که دوستشان دارم، مى سپارم.

همان حضرت (ص) می فرمایند:براى خدا کار کن، تو را از همگان کفایت مى کند.

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:رقابت خردمندان و صاحبدلان، در خالص گردانیدن اعمال است.

امام صادق (ع) می فرمایند:خداوند عزّ و جلّ نعمتى بالاتر از این به بنده اش نداده است که در قلبش جز خدا نباشد.

اخلاص در عمل به اندازه ای مهم و دشوار است که بنابر روایات اخلاص از انجام خود عمل مشکل تر است.

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «خالص گردانیدن عمل، سخت تر از خود عمل است و پاک کردن نیت از فساد و ناخالصى براى عمل کنندگان، از جهاد طولانى دشوارتر است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:خوشا به حال مخلِصان؛ آنان چراغ هاى هدایتند که هر فتنه تیره اى از سوى آنها زدوده مى شود.

امام عسکرى (ع) می فرمایند:اگر همه دنیا را یک لقمه کنم و آن را در دهان کسى گذارم که از روى اخلاص، خدا را عبادت مى کند، باز به نظرم در حق او کوتاهى کرده ام.

موفق باشید ...