رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

بیایید همه در شب یلدا کنار هم باشیم آن هم با دلی خالی از کینه

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است ، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می‌آوردند ، عمل به دستورات اسلام را در رابطه با صله رحم را فراموش نکنیم تا نافرمانی خدا و رسولش نشود .


ادامه مطلب ...

دختران بدانند که ...

هیچ یک از آئین ها به اندازه اسلام برای زنان و دختران ارزش و احترامی چنین والا قائل نشده اند. ادامه مطلب ...

بر علم خود بیفزاییم ...

از حضرت امیرالمومنین(ع) نقل است که رسول معظم اسلام صلی ا... علیه و آله فرمودند: دانش بیاموزید که فراگرفتن آن ثواب دارد.

ادامه مطلب ...

باقرالعلوم را بهتر بشناسیم ...

سوّم ماه صفر یا اوّل ماه رجب سال 57 هجری قمری،یکی دیگرازاختران تابناک امامت و ولایت و پنجمین وصی رسول الله (ص) حضرت امام محمد باقر(ع) درمدینه منوّره دیده به جهان گشود .

ادامه مطلب ...

با این افراد دوستی نکنیم ...

تاثیر همنشینی با انسان بدکار بر کسی پوشیده نیست و همواره بزرگان توصیه می کنند با انسان های درستکار همنشینی کنید که در شخصیت شما موثرند و شناسانده ی شما هستند .

ادامه مطلب ...

منشاء خشم را بشناسیم و به آن عمل نکنیم ...

خشم یکی از حالات طبیعی انسان است که عمدتا در مواجهه با موضوعاتی که برایش ناخوشایند است، پیش می آید و توصیه می کنیم که با آن عمل نکنید که جلوی آن ندامت و پشیمانی است .

ادامه مطلب ...

نشانه های شیعیان از دیدگاه امام محمد باقر (ع) ...

حضرت امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی اوصاف و ویژگی های شیعیان راستین را برای جابربن یزید جعفی، یکی از اصحاب خود، گفته اند .بیایید همه ما در مسیر شیعیان واقعی اسلام قدم بر داریم و از شیطان پیروی نکنیم که دشمن بشر است .

ادامه مطلب ...

آنچه که پیامبر حضرت محمد مصطفی (ص) درباره اسلام فرموده اند...

رسول خدا صلی ا... علیه و آله فرمودند:همانا خداوند اسلام را آفرید، پس برای او میدانی ساخت و نوری قرار داد و حصاری گذاشت و یاوری برایش مقرر کرد. 

ادامه مطلب ...

در جستجوی سلامتی ...

مردی نزد امام صادق(ع) از سرفه اظهار ناراحتی کرد ایشان در جواب او فرمودند : 

در کف دست خود قدری کاشم (نوعی زیره کوهی) و به همان اندازه شکر بریز و برای یک یا دو روز، این دارو را بخور. آن مرد یک بار این کار را انجام داد تا آن حالت از میان رفت.


موفق باشید ... 

چگونه سفری امن و ایمن را برای خود رقم بزنیم ...

از امام صادق علیه السلام نقل شده که آن حضرت فرمودند که لقمان چنین به فرزندش درباره آداب سفر توصیه می کرد: هنگامی که همراه گروهی سفر می کنی در کار خود و کار آن ها با همسفرانت زیاد مشورت کن. در برابر آن ها بسیار تبسم کن.

ادامه مطلب ...

چگونه بلاها را از خود دور کنیم و بر نفس شیطانی غلبه کنیم...

بلایای متعدد آسمانی و زمینی همواره در کمین انسان هستند و بزرگان دین سفارش های زیادی برای رهایی از ابتلا به آن نموده اند. ادامه مطلب ...

خانواده ها اصل ازدواج را به فرزندان خود بیاموزند ...

برگزاری مراسم ازدواج یکی از اتفاقات خوشایند و خاطره انگیز برای هر فردی است. اما همین اتفاق خوشایند، اکنون به یک حادثه پراسترس و پرتنش تبدیل شده است. چرا؟ بخوانید تا بدانید .

ادامه مطلب ...

غرور را کنار بگذاریم که همه ما رفتنی هستیم ...

امام صادق علیه السلام می فرمایند: مغرور دنیا مسکین است و در آخرت زیانکار، زیرا او کالای نیک را به کالایی پست می فروشد ، افراد مغرور محبوب نخواهند شد . ادامه مطلب ...

خانواده ها هوشیار باشند جوانان ما هدف کشورهای غربی هستند ...

دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه تهران، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی به تحلیل و بررسی تاثیر نقش رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای بر سبک زندگی مردم ایران اشاره می‌کند و می گوید باید تدبیری جدی و محکم در این زمینه فراهم کرد ، خانواده ها متفاوت نباشند که بی تفاوتی نسبت به فرزندان در مسائل روزمره در تخریب ذهنی آنان نقش مهمی دارد .


!!!هشدار قرمز!!!


ادامه مطلب ...

چگونه بر مشکلات غلبه کنیم ...

همه انسان ها در طول زندگی خود به مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی دچار می شوند که ممکن است برخی از ماها دچار شکست های هولناکی شویم و آیا پذیرش شکست برای کسی که به خدا و رسول و آخرتش ایمان دارد مقبول است ، مطمئنا نه .

ادامه مطلب ...

اگر کار برای خدا باشد ملائکه تو را صدا خواهند زد ...

خدای عادل در قرآن به محاسبه ذره ذره نیکی های ما انسانها و همچنین حساب وکتاب ذره ذره بدی و زشتی ما تاکید فراوان دارد و هیچ چیز از چشم او پنهان نیست و یکی از عواملی که اثبات کننده وجود خدا است همین گرفتار شدن به بدی های خودمان در دنیا و آخرت است که حکایت کننده همون ضرب المثل معروف " با همون دست که بدی با همون دست هم پس می گیری " پس بیایید از خدا غافل نشویم و از شیطان دوری کنیم که دشمن آشکار بشر است .

ادامه مطلب ...

یک مومن چه صفاتی دارد ...

امام صادق علیه السلام درباره اوصاف مومن چنین می فرمایند: در دین نیرومند است و در نرمی احتیاط کار و ایمانش به سر حد یقین است.تمام صفاتی که بعد گفته می شه فقط یه شرط داره و اون هم پیروی نکردن از شیطان نفسانی است.

ادامه مطلب ...

این سه کار را انجام ندهیم ...

برخی اعمال در عین آنکه انسان خیال می کند اعمالی به جا و درست است اما حقیقت این است که سرانجام باید رفت.

ادامه مطلب ...

حضرت علی (ع) فرموده اند که ...

کسی که در آمیزش بامردم از در الفت و محبت وارد شود، مردم دوستدار وی خواهند بود.


موفق باشید ... 

لقمان به فرزندش چه گفت ...

امام صادق علیه السلام فرمودند: لقمان به فرزندش گفت: پسرم! هر چیز را علامتی است که به وسیله آن شناخته می شود و گواه بر آن است .

ادامه مطلب ...

در بهشت زاد و ولد هست یا نه ...

همه ما تلاش داریم تا در پس انجام کارهای نیک این دنیا، حضور در بهشت را برای خود رقم زنیم

و این به دست نمی آید جز با نیکی کردن و اخلاص و دوری از دنیا و فاصله گرفتن از مال حرام 

ادامه مطلب ...

خطبه ای که امام سجاد (ع) در شام ایراد فرمودند ...

اى مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ویژگى بر دیگران فضیلت بخشیده است .

ادامه مطلب ...

احسان به والدین از گفته امام سجاد (ع) ... از خدا غافل نشویم

یکی از مباحثی که در قرآن و روایات بر آن تأکید شده مسئله احسان به والدین است که امام سجاد(ع) نه تنها در رساله حقوق خویش بدان اشاره کرده بلکه در صحیفه سجادیه بدان پرداختند.

ادامه مطلب ...

چگونه یک زندگی شیرین را برای خود فراهم کنیم ... این چنین باشیم

هرانسانی دوست دارد زندگی او هم شیرین و گوار باشد ، امروزه هر کسی برای اینگونه زندگی طرح و برنامه ای می دهد.اما آیا زندگی پایدار فقط در گرو پول و مادیات می چرخد یا سری دیگری نهفته است ؟

ادامه مطلب ...

با هشت نفر همراه شدن از منظر اسلام ...

همنشینی با اشخاص گوناگون تاثیرات متفاوتی بر انسان می گذارد و لذا تاکید فراوانی بر همنشینی با افراد درست کردار شده است.

ادامه مطلب ...

بد بو شدن بدن ما بعد از مرگ ...

بدن موجودات زنده به ویژه بدن انسان پس از یکی دو روز از مردن بسیار بد بو و غیر قابل تحمل می شود. و یکی از دلایلی که اثبات کننده اینکه انسان از خاک آفریده شده است تبدبل شدن جنازه به خاک است که خداوند گفته است فقط خردمندان قادر به درک این موضوع هستند .

ادامه مطلب ...

مراقب باشیم که شیطان در صدد گمراهی ماست ...

از امام زین العابدین علیه السلام شنیده شده که می فرمود: هر کس به وعده های خدا تسلی پیدا نکند، دلش از حسرت های دنیا پاره پاره می شود.

ادامه مطلب ...

از اتفاقات و حوادث روزگار عبرت بگیریم و غرور را کنار بگذاریم ...

امام صادق علیه السلام درباره فرمایش خداوند متعال هنگامی که لقمان پسرش را موعظه می کرد و می گفت:« ای پسرک من! به خدا شرک نورز، چرا که شرک ستمی بزرگ است»، فرمودند: لقمان به حکمتی چند پسرش را موعظه کرد تا (سپیده صبح) شکافته شد. ادامه مطلب ...

التماس و خواهش زیاد را کنار بگذاریم که شخصیت افراد را ...

خواهش کردن و تقاضا از دیگران برای امور زندگی و کمک گرفتن از مردم در صورتی که شخصیت شما را خرد و کوچک نکنند مورد تایید نیست ولی تجربه نشان داداه که خلاف این مسئله اتفاق افتاده ولی شخصا سفارش می کنم که به غیر از خدا و پدر و مادرتان دست جلوی کسی دراز نکنید ولی اگر دستی به سوی شما دراز شد حتما یاری اش کنید چون که نیکی ها ماندنی است و خدا را خشنود خواهد کر د... اما امان از بدی ها و گرفتار شدن به ضرب المثل معروف "با همون دست که بدی با همون دست هم پس می گیری " پس مراقب باشیم که نظاره گری شاهد بر ماست و از او غافل نشویم که او غافل از ما نیست ... 

ادامه مطلب ...

به پدر و مادر خود نیکی کنیم ، خداوند ناظر براعمال ماست ...

نیکی به پدر و مادر و آزار نرساندن به آنان، در آیات قرآن و روایات متعدد ائمه اطهار (ع) بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و اگر آن را عقب بیندازیم انتظار اجر و پیروزی از خداوند نداشته باشید ...


بترسیم از روزی که نیستیم و باید جوابگوی اعمالمان در دنیا باشیم ...مرگ پایان زندگی نیست بلکه قیامت هولناک تر و ...


ادامه مطلب ...

شیطان در کمین ماست مراقب باشیم ...

با نگاهی به گوشه و کنار زندگی متوجه می شویم برخی از افراد که قبلا دارای عزت و بزرگی بوده اند و مثلا دارای پست و مقامی بوده اند اما با برکنار شدن از آن عزت و مکنت قبل را از دست داده اند.و اما وظیفه انسانی ما در مقابله با چنین نفراتی چیست.


ادامه مطلب ...

مریضان را رها نکنیم و به عیادتشان برویم ...

عیادت از بیمار و سرزدن به افرادی که از مریضی رنج می برند نوعی ابراز همدردی است که به لحاظ روانشناختی آثار روحی و روانی مثبتی بر بیمار می گذارد.

ادامه مطلب ...

معجزاتی خواندنی و شگفت آور در زمان امام حسین (ع) ...

یکی از مسائل بسیار خواندنی که در کشمکش حرکت و قیام امام حسین (ع) رویداده است معجزاتی می باشد که از حضرت سیدالشهدا (ع) به کرات روی داده، که فقط مومنان درگاه الهی آنها را باور دارند و تکذیب نمی کنند .


ادامه مطلب ...

عطر زدن را فراموش نکنیم که سنت پیامبری است ولی خلاف آن از ...

دین اسلام علاوه بر بیان کلیات ، نکات ریزی را با دقت و ظرافتی خاص بیان می کند.

ادامه مطلب ...

چرا باید زیاد عبادت کنیم ...

حضرت سجاد (ع) در واقعه جانگداز کربلا حضور داشتند ولی به علت بیماری و تب شدید در میدان نبودند و پدر بزرگوارشان اجازه جنگ به ایشان ندادند .


ادامه مطلب ...

گاهی اوقات پیران هم غفلت می کنند ...

انجام برخی از کارها از برخی انسانها ،امری ناپسند است. اون هم برای اشخاصی که سن و سالی از آنها گذشته باشه و به قول خودمون آبدیده اند و جوانان باید از اونا الگو بگیرن .


ادامه مطلب ...

امام اول شیعیان حضرت علی (ع) می فرمایند ...

هر کس که می خواهد هیچ غذایی به او زیان نرساند تنها هنگامی غذا بخورد که گرسنه شده و معده او از خوراک پیشین پاک شده باشد.


موفق باشید ... 



ویژگی های یک آدم خوش اخلاق چیه ...

انسانهای برخوردار از صفات اخلاقی پسندیده ، همواره در نزد مردم و خالق عزیزند و کلامشان از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردار است.

ادامه مطلب ...

امام رضا (ع) می فرمایند ...

هر کس می خواهد معده اش او را آزار ندهد، میان غذا خوردن آب ننوشد تا آن را به پایان برساند؛ زیرا هر کس چنین کند رطوبت در بدنش می نشیند و معده اش ضعیف می شود و رگ ها نمی تواند نیروی موجود در غذا را بگیرد. اگر پی در پی آب به معده ریخته شود، معده فراخ شود.


موفق باشید ... 

تربت امام حسین(ع) به رنگ خون می شود ...

و من جمله از نشانه های تربت حضرت سیدالشهداء این است که شبیه خون می شود مرحوم آیت اللّه دستغیب نقل می کنند که ملا عبدالحسین خوانساری فرمود آقا سید مهدی پسر آقا سید علی صاحب شرح کبیر مریض شده بود و برای استشفاء آیت اللّه شیخ محمد حسین صاحب فصول و حاج ملا جعفر استرآبادی که هر دو از بزرگان شیعه بودند را امر فرمود که غسل کنند و با لباس احرام داخل سرداب قبر مطهر امام حسین علیه السلام شوند و از تربت قبر مطهر بردارند و برای ایشان بیاورند و هر دو شهادت دهند که آن تربت قبر مطهر است. 

ادامه مطلب ...

نشانه ها و علائم تربت امام حسین علیه السلام ...

از جمله نشانه های تربت امام حسین علیه السلام و فرق تربت امام

حسین علیه السلام با بقیه خاک ها این است که بوی خوش عجیبی دارد. و حتی بعضی از بزرگان می فرمایند که از چند متری بوی خوش آن به مشام می رسد.

ادامه مطلب ...

کدام خاک جزء تربت امام حسین علیه السلام است ...

یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت این است که این تربت که باید از قبر امام حسین علیه السلام باشد چه خاکی جزء تربت امام حسین علیه السلام است.

ادامه مطلب ...

تسبیح گرفتن از تربت امام حسین علیه السلام ...

تسبیح که در اصل مدح و ستایش خداوند متعال است. یکی از بزرگ ترین سفارشاتی است که در دین مبین اسلام وارد شده است.

ادامه مطلب ...

سجده بر تربت امام حسین(ع) ...

گر کسی سجده به تربت یا خاک دیگر و یا هر چه بکند به عنوان اینکه آن یا صاحب آن خدا است و پرستش عبادت قبر یاصاحب قبر کند مشرک و کافر است. ولی اگر به خاک قبر یا غیر قبر سجده برای خدا باشد و اطاعت امر خدا را بکند نه تنها شکر نیست بلکه عین توحید است.

ادامه مطلب ...

آداب استفاده از تربت امام حسین (ع) ...

یکی از آداب و سنن در نزد شیعه که خیلی هم مورد توجه هست مسئله دعا به درگاه خداوند تعالی است. 

ادامه مطلب ...

منع از خرید و فروش تربت امام حسین علیه السلام ...

حضرت صادق می فرمایند کسی که خاک قبر (تربت) امام حسین علیه السلام را خرید و فروش کند مثل این است که گوشت امام حسین علیه السلام را خرید و فروش کرده است. 

ادامه مطلب ...

فضیلت افطار با تربت امام حسین علیه السلام ...

در باب افطار کردن روزه سفارش شده در روایات که با خرما و یا نمک و غیره باشد. ولی مهمتر و بالاتر از این ها که خیلی تأکید شده است افطار کردن به وسیله تربت حضرت سیدالشهداء است.

ادامه مطلب ...

تربت امام حسین علیه السلام موجب برکت ...

یکی از آداب که توصیه فراوان شده است به آن ، همراه داشتن تربت حضرت سیدالشهداء است چه در سفر و چه در غیر سفر و در خانه و مال و غیره.

ادامه مطلب ...

توقیع امام زمان علیه السلام به واسطه تربت امام حسین (ع) ...

مرحوم آیت الله شهید دستغیب نقل می کند: در توقیع مبارک حضرت مهدی علیه السلام نیز اذن داده شده است که یکی از شیعیان در زمان غیبت صغری می نویسد آیا جایز است ما تربت حضرت سیدالشهداء را با میت در قبر بگذاریم یا با تربت روی کفن بنویسیم. حضرت در پاسخ فرمودند هر دو جایز است و کار پسندیده ای است .

ادامه مطلب ...

توصیه به گذاشتن تربت امام حسین(ع) در کفن میت ...

یکی از سنت هایی که ائمه معصومین هم به آن سفارش کرده اند همراه بودن تربت حضرت سیدالشهداء است با میت و در بعضی از روایات توصیه شده است که در وقت غسل دادن میت تربت را با آب کافور مخلوط کنند ومیت را با آن غسل بدهند همچنین وقتی میت را کفن می کنید مقداری از تربت را روی سینه او و یا به پیشانی او مالیده و در کفن او همراه میت دفن کنید. که این کار امان است برای میت در داخل قبر و در فردای قیامت.

ادامه مطلب ...