رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

چگونه قلبی شاد داشته باشیم ...

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:شادى، انبساط روح مى آورد و نشاط انگیز است. غم، گرفتگى روح مى آورد و انبساط را در هم مى پیچد.


همان حضرت (ع) می فرمایند: کسى که شادى اش کم باشد، آسایش او در مردن است.


امام صادق (ع) می فرمایند:شادى در سه چیز است: در وفادارى و رعایت حقوق، و ایستادگى در برابر سختی هاى زمانه.»

حضرت علی (ع) نیز در تعریف شادی فرموده اند:شادى مؤمن آن گاه است که پروردگارش را اطاعت کند و اندوهش آن گاه که گناه کند . 


پیشوای ششم شیعیان نیز فرموده اند:هر که به فریاد برادر مؤمن غمزده و تنگ دستش برسد و اندوهش را بزداید و در روا شدن حاجتش او را کمک کند، به خاطر این کار، نزد خداوند هفتاد و دو رحمت الهى منظور شود، که یکى از آنها را در همین دنیا براى بهبود وضع معیشتش به او دهد و هفتاد و یک رحمت دیگر را براى هول و هراس هاى روز قیامتش ذخیره کند.


پیامبر اکرم (ص) با تاکید بر شاد نمودن مومنان می فرمایند:هر که مؤمنى را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هر که مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است.


ایشان همچنین می فرمایند:هر که اندوهى از اندوه هاى دنیا را از برادر مؤمن خود بزداید، خداوند هفتاد اندوه از اندوه هاى آخرت را از او بزداید.


امام رضا (ع) نیز فرموده اند:هر که غمى از غم هاى دنیا را از دل مؤمنى برطرف سازد، خداوند غمى از غم هاى آخرت را از دلش بزداید.


موفق باشید ... 

آنهایی که بیدارند ...

رسول خدا (ص) فرموده اند:هر که از ما سؤال کند به او عطا کنیم و هر که بى ‏نیازى جوید و سؤال نکند خدا او را بى ‏نیاز سازد.


امام صادق (ع) می فرمایند:هر که به معاش اندک خدا راضى گردد، خدا هم به عمل اندک او راضى شود.


امام رضا (ع) فرموده اند:کسى که جز به روزى زیاد قناعت نکند، جز عمل بسیار بسش نباشد و هر که روزى اندک کفایتش کند، عمل اندک هم کافیش باشد.


امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:خوشا به حال کسى که به یاد قیامت و روز بازگشت باشد و براى حساب کار کند و به اندازه خویش در باب روزى قناعت ورزد و از حضرت حق راضى و خشنود باشد.


حضرت علی (ع) فرموده اند:هر که از دنیا به مقدارى که بسش باشد، راضى شود، کمترین چیز دنیا کفایتش کند و هر که به اندازه‏اى که بسش باشد راضى نشود، چیزى از دنیا کفایتش نکند.


امام علی (ع) می فرمایند: قناعت شمشیرى است که کند نمى‏شود.


رسول خدا (ص) فرموده اند:هر که خواهد بى ‏نیازترین مردم باشد، باید به آنچه در دست خداست اعتمادش بیشتر از آنچه در دست دیگران است بوده باشد.


امیر المومنین در فضیلت قناعت (ع) فرمودند:هر کس به درآمدی که به کفاف زندگیش رسا باشد اکتفا کند از پریشان فکری رهیده و بدین وسیله آسایش خاطر خود را مرتب ساخته است.


موفق باشید ... 

آیا می دانید با کینه زندگی کردن آرامش را از شما می گیرد ...

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:هر که به دیدن برادر خود در خانه اش رود، خداوند عزّ و جلّ به او فرماید:تو میهمان و زایر من هستى، پذیرایى از تو به عهده من است و من به پاداش محبت تو به او، بهشت را بر تو واجب کردم.


امام صادق (ع) می فرمایند:هر که به خاطر خدا به دیدن برادر خود رود خداوند عزّ و جلّ فرماید:تو مرا دیدار کرده اى و پاداشت به عهده من است و من به پاداشى کمتر از بهشت براى تو راضى نمى شوم.


همان حضرت (ع) می فرمایند: هر که براى خدا، نه غیر او، و براى دستیابى به وعده خدا و دریافت آنچه نزد اوست، به دیدن برادر خود رود، خداوند هفتاد هزار فرشته بر او گمارد که آوازش دهند که:هان! رستگار شدى، و بهشت گوارایت باد.


امام کاظم (ع) نیز فرموده اند:هیچ چیز به اندازه دیدار برادران از یکدیگر به خاطر خدا، ابلیس و سپاه او را در هم نمى کوبد.


همچنین، امام صادق (ع) می فرمایند:دید و بازدید کنید که دیدار شما از یکدیگر موجب زنده شدن دل هاى شما و یاد کرد احادیث ما مى شود و احادیث ما شما را به هم مهربان مى کند. اگر به آنها عمل کنید، کمال و نجات مى یابید و اگر رهایشان کنید، گمراه و هلاک مى شوید. پس به احادیث ما عمل کنید که در این صورت من ضامن نجات شما هستم.


امام باقر (ع) نیزفرموده اند:در خانه هایتان از یکدیگر دیدار کنید؛ زیرا این کار امر ما را زنده مى کند. رحمت خدا بر آن بنده اى که امر ما را زنده کند.


موفق باشید ... 

عمل کنیم به انچه مکلفیم ...

حارث بن مغیره می گوید به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: سرورم؛ جالب ترین سخن لقمان چه بوده است؟

 پس حضرت فرمودند:در سخنان لقمان گفتارهای عجیب و جالب بسیار زیاد است؛ اما از همه جالب تر آن سخن است که به فرزندش گفت: فرزندم؛ به گونه ای از خشم خداوند بترس که اگر عبادت جنّ و انس را انجام دهی، باز هم ترس عذاب او را داشته باشی و آن گونه به رحمت خداوند امیدوار باش که اگر گناه جنّ و انس را انجام داده باشی، باز امیدوار باشی که پروردگار یگانه تو را مورد عفو قرار می دهد.

موفق باشید ... 

چگونه حاجت بگیریم ...

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:کسى که در هر جمعه به زیارت قبر پدر و مادرش یا یکى از آنان برود، هم گناهش بخشیده مى ‏شود و هم نزد خداوند فرزند نیکوکار به حساب مى ‏آید.


امیرمومنان علی (ع) هنگام عبور از گورستان فرمودند:سلام بر شما اى خفتگان گور. شما رفتید و ما ماندیم و اگر خدا بخواهد به شما خواهیم پیوست. در خانه ها ى شما دیگران مى نشینند و همسرانتان ازدواج کرده اند و اموالتان تقسیم شده است. این خبرى است که ما داریم. کاش مى دانستم شما چه خبر دارید؟ آن گاه فرمودند:بدانید که اگر آنها زبان داشتند مى گفتند: ما تقوا را بهترین ره توشه یافتیم.


از امام صادق (ع) پرسیدم: بر اهل قبور سلام بگویم؟ حضرت (ع) فرمودند: آرى عرض کردم: چگونه سلام گویم؟ حضرت (ع) فرمودند:مى گویى: سلام بر ساکنان این خانه ها، بر مردان و زنان مؤمن و مردان و زنان مسلمان، شما پیشروان ما هستید و ما به خواست خدا به شما ملحق خواهیم شد.


رسول خدا (ص) فرمودند:به قبرستان زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود.


و در جمله دیگر فرمودند:به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید، زیرا این کار درس عبرتى براى شما می‏شود.

امیرمومنان علی (ع) نیز درباره آثار زیارت قبور می فرمایند:اموات خود را زیارت کنید چون آن‏ها به خاطر زیارت شما خوشحال می‏شوند و شخص کنار قبر پدر و مادرش بعد از این که براى آن‏ها دعا کرد، می‏تواند حاجات خود را طلب نماید.


موفق باشید ... 

اگر نمی خواهید دوزخی باشید بخوانید ...

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:کشتگاه سخن، دل است و انبار آن، اندیشه و تقویت کننده آن، خرد و آشکار کننده آن، زبان و جسم آن، حروف (کلمات) و جانش، معنا و زیورش، درست بیان کردن و نظامش، درستى.

از امام على (ع) پرسیدند: بهترین چیزى که خدا آفریده کدام است؟ فرمودند:سخن. عرض شد: زشت ترین چیزى که خدا آفریده کدام است؟ فرمودند:سخن. سپس فرمودند:با سخن است که روسفیدى حاصل مى شود و با سخن است که روسیاهى به وجود مى آید.

همان حضرت (ع) فرموده اند:هر که گفتارش بد باشد، ملامت بسیار شنود.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:بیشترین گناه را در روز قیامت آن مردمى دارند، که بیشتر سخنان بیهوده بگویند.

نیز فرموده اند:نشانه فهمیدگى مرد این است که کمتر سخن بیهوده مى گوید.

پیامبر اکرم (ص) در نکوهش بیهوده گویی می فرمایند:هان! گاه مى شود که مردى از شما براى خنداندن مردم، سخنى مى گوید و بدان سبب به مسافتى دورتر از آسمان سقوط مى کند. هان! گاه مى شود که مردى از شما براى خنداندن دوستان خود، سخنى مى گوید و بدان سبب خداوند بر او خشم مى گیرد، به طورى که تا به دوزخش نبرد راضى نمى شود!
امیرمومنان علی (ع) نیز در نکوهش پرگویی فرموده اند:از زیاده گویى بپرهیز که آن عیب هاى پنهان تو را آشکار مى سازد و کینه هاى آرام گرفته دشمنانت را بر ضد تو تحریک مى کند.

در حدیث معراج آمده است اى احمد! بر تو باد خاموشى؛ زیرا آبادترین مجلس، دل هاى پاکان و خاموشان است و ویرانترین مجلس، دل هاى بیهوده گویان.

موفق باشید ... 

کفاره غیبت را بدانیم که ...

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:سه چیز کفّاره (پاک کننده گناه) است: رواج دادن سلام (سلام کردن به همگان)، اطعام کردن، و عبادت در شب، هنگامى که مردم خفته اند.

همان حضرت (ص)فرمودند:این که براى کسى که غیبتش را کرده اى به همان نحو که از او یاد کرده اى، آمرزش بطلبى.

همچنین، می فرمایند:هیچ بیمارى یا دردى نیست که به مؤمن برسد، مگر این که کفاره گناه او باشد.

امام صادق (ع) می فرمایند:کفاره خنده این است که بگویى: خدایا! بر من خشم مگیر.

امام کاظم (ع) هم درباره کفاره گناهان فرموده اند:هر که براى نماز مغرب وضو بگیرد، این وضوى او کفاره گناهان روز اوست، مگر گناهان کبیره.

موفق باشید ...