رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

چه کنیم تا در رحمت حق باشیم ...

 امام کاظم (ع) می فرمایند:تا وقتی‌ که‌ زمینیان‌ به‌ یکدیگر محبت‌ دارند و امانت‌ دار می باشند و به‌ حق‌ عمل‌ می نمایند، مورد رحمت ‌اند.

امام صادق (ع) فرمودند:فریب نماز و روزه مردم را نخورید چه بسا کسی به نماز و روزه اش عادت کرده و اگر آنها را ترک کند دچار وحشت می شود! اگر می خواهید مردم را بسنجید، آنها را با عیار راستگویی و امانت داری بسنجید.


خداوند سبحان نیز در قرآن رعایت امانت را یکی از صفات مؤمنان دانسته و می ‌فرماید: مؤمنان کسانی هستند که امانت‌ ها و پیمان خویش را رعایت می‌کنند.

نیز در جای دیگر می فرماید:ای مؤمنان! به خدا و پیامبر خیانت نورزید و به امانت‌های خود نیز.


امام باقر (ع) در تفسیر این آیه شریفه می‌ فرمایند:واجبات الهی نزد هر انسانی به امانت سپرده شده است و عمل نکردن بدان، خیانت محسوب می‌شود .


امام صادق (ع) فرموده اند:خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به راستگویی و ادای امانت، همانا امانت به صاحبش برگردانده می شود، نیکوکار باشد یا بدکار!


امیرمؤمنان (ع) فرمودند:سر اسلام، امانت‌داری است و نیز فرموده اند:وقتی خدا بنده‌ای را دوست بدارد، امانت‌داری را محبوب او می‌گرداند.


همان حضرت (ع) می فرمایند: سوگند می‌خورم که لحظه‌ای قبل از وفات پیامبر (ص) سه بار از او شنیدم که فرمودند:ای علی! امانت را به نیکوکار و بدکار پس بده، کم باشد یا زیاد حتی نخ و سوزن.


امام کاظم (ع) می فرمایند: تا وقتی‌ که‌ زمینیان‌ به‌ یکدیگر محبت‌ دارند و امانت‌ دار می باشند و به‌ حق‌ عمل‌ می نمایند، مورد رحمت ‌اند.


پیامبر خدا (ص) فرموده اند: فردا در صحنه‌ قیامت‌ آن‌ کس‌ از همه‌ به‌ من‌ نزدیک‌ تر است‌ که‌ از همه‌ راست‌گوتر، امانت دار‌تر، پیمان‌نگه‌دارتر، خوش‌ اخلاق ‌تر و به‌ مردم‌ نزدیک ‌تر باشد.


اباحمزه ثمالی نیز می گوید:از سید عابدان، علی بن الحسین (ع) شنیدم که به شیعیانشان می فرمودند:بر شما باد به ادای امانت، سوگند به خدایی که محمد (ص) را به حق به پیامبری برگزید، اگر قاتل حسین بن علی (ع) شمشیری که حسین (ع) را با آن شهید کرد به من امانت دهد، هر آینه امانتش را به او پس خواهم داد.


امام صادق (ع) در این باره فرموده اند:مجلس ها امانت است، و جایز نیست سخن کسى را که مى‏ خواهد پوشیده بماند براى دیگران نقل کنند مگر با اجازه او، یا براى فرد مورد اطمینان، یا براى ذکر خیر او.


پیامبر اکرم در این باره (ص) فرموده اند:آن که به ناموس و مال مسلمانی خیانت کند، از ما نیست .


امیرمؤمنان علی (ع) نیز می فرمایند:بدترین مردم کسی است که به امانت معتقد نباشد و از خیانت پرهیز نکند.


رسول خدا (ص) می فرمایند:کسی که در امانت خیانت کند در حقیقت منافق است هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.


از آن حضرت (ص) است : کسی‌ که‌ در دنیا به‌ امانتی‌ خیانت‌ ورزد و آن‌ را به‌ صاحبش‌ برنگرداند و آن‌گاه‌ بمیرد، بر دین‌ من‌ نمرده‌ است‌ و در حالی‌ با خدا دیدار می‌کند که‌ بر او خشمگین‌ است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد