رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

کلید خوشبختی را بیابید ...

 از امام صادق (ع) نقل است که در تعریف حیاء فرمودند:حیاء نوری است که جوهرش جلودار و پیشگام ایمان است و توضیح و تفسیرش، بازدارندگی و توقف نزد هر چیزی است که توحید و معرفت، آن را انکار نماید.

امام باقر (ع) نقل است که فرمودند:حیاء و ایمان در یک طنابی بسته شده اند چون یکی از این دو رفت رفیق او هم به آن تابع می شود.


امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند:حیاء از ایمان است و ایمان در بهشت است و بی شرمی از ستمگری است و ستمکاری هم در آتش است.


امام صادق (ع) می فرمایند:تحقیقا خصلت های نیکو بعض آنها به بعض دیگر بسته است، خداوند آنها را در هر جا که خواست قسمت می کند، در مرد می باشد و در پسرش نمی باشد و در بنده می باشد و در آقای او نمی باشد، راستگویی، به راستی از غیر خدا ناامید شدن، به سائل بخشش کردن و در برابر خوبی، خوبی کردن و اداء امانت و صله رحم و دوستی کردن به همسایه و رفیق و مهمان نوازی و سرآمد آنها حیاء است.


پیامبر اکرم (ص) فرمودند:چون خداوند بخواهد بنده ای را هلاک سازد اول چیزی که از بنده می گیرد حیاء است پس از آن بر می گردد دشمن دیگران و دیگران دشمن وی می شوند، سپس امانت را از او می گیرد، سپس رحم را او می گیرد، سپس دین اسلام را از گردنش می گیرد، پس بر می گردد شیطان رانده شده می شود.


از امام صادق (ع) در انواع حیا نقل شده که حیاء پنج نوع است:حیاء از گناه، حیاء از کوتاهی نمودن، حیاء از روی کرامت و ارجمندی، حیاء از روی حب و دوستی و حیاء از جهت هیبت و عظمت و برای هر کدام از اینها اهلی است و برای اهل هر کدام، مرتبه جداگانه ای است.


امیرمومنان (ع) می فرمایند:شرم کلید هر نیکویی است و هر کس از گفتن حق شرم کند بی خرد است.


باقر العلوم (ع) می فرمایند:هر کس چهار چیز را پوشش خود سازد، اسلامش کامل گردد و بر ایمانش یاری شود و گناهانش پاک گردد و پروردگارش را در حالی ملاقات کند که از او راضی است و اگر سرتا پا گناه باشد، خداوند آن را فرو ریزد و آن چهار چیز عبارت است از وفا نمودن به قراردادهای الهی و راستگوئی با مردم و شرم نمودن از آنچه نزد خداوند و پیش مردم قبیح می شمارد و خلق نیکو با خانواده و مردم.


پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:چهار خصلت در هر کس باشد از سر تا پا گناه داشته باشد خداوند آنها را به نیکی عوض می کند: راستی، شرم، خوش خویی، شکر.


امام کاظم (ع) فرمودند:از خدا در پنهانی هایتان شرم کنید همان طور که در آشکارتان از مردم حیاء می کنید.


امام صادق (ع) نیز می فرمایند: حاجت خواستن از مردم از بین رفتن عزت و رفتن حیا است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد