رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

اعمال نیک موجب آمرزش گناهان است ...

رسول خدا (ص) می فرمایند:ای ابن مسعود! هر گاه خواستی کاری کنی از روی دانش و خرد باشد و از کارهای بدون تدبر و دانش بپرهیز، چراکه خدای جلیل می فرماید: مانند آن زن نباشید که بافته اش را پس از آنکه محکم می کرد از هم می گسست و رشته رشته می کرد.
ایشان خطاب به شخصی فرمودند:سفارش می کنم هر گاه خواستی کاری انجام دهی به سرانجام آن بیندیش اگر مایه رشد بود آن را انجام بده و اگر مایه فساد و تباهی بود آن را رها کن.

امام صادق (ع) می فرمایند:سه چیز فرد را از دستیابی به مقامات عالی باز می دارد؛ کوتاهی همت، کم تدبیری و ناتوانی در اندیشه.

امام رضا (ع) می فرمایند:عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست، عبادت واقعی تفکر در کار خدای جلیل است.

از امیرمومنان (ع) روایت است که هر کس اندیشیدن را در آنچه آموخته زیاد کند علمش را محکم کرده و می فهمد آنچه را که در توان او نبود بفهمد.

همچنین ایشان می فرمایند: خداوند رحمت کند مردی را که بیندیشد و عبرت گیرد و پند اخذ کند تا بینا شود پس گویا آنچه از دنیا بوده پس از اندکی نبوده و گویا آنچه از آخرت خواهد بود پس از اندکی جاودانی است .

امام صادق (ع) به نقل از امیرالمؤمنین (ع) مى ‏فرمایند:عمق حکمت به وسیله عقل و عمق عقل به وسیله حکمت بیرون آید، حسن تدبیر وسیله ادب شایسته است؛ نیز مى ‏فرمودند: تفکر و تعقل مایه زندگى دل شخص با بصیرت است چنانکه رونده در تاریکى که به وسیله نور گام بردارد به خوبى رهایى یابد و اندکى در راه درنگ کند.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:خدا به بندگانش چیزى بهتر از عقل نبخشیده است، زیرا خوابیدن عاقل از شب بیدارى جاهل بهتر است و در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل (به سوى حج و جهاد) بهتر است و خدا پیغمبر و رسول را جز براى تکمیل عقل مبعوث نسازد و عقل او برتر از عقول تمام امتش باشد و آنچه پیغمبر در خاطر دارد، از اجتهاد مجتهدین بالاتر است و تا بنده‏اى واجبات را به عقل خود در نیابد آنها را انجام نداده است، همه عابدان در فضیلت عبادتشان به پاى عاقل نرسند. عقلا همان صاحبان خردند که درباره ایشان فرموده: تنها صاحبان خرد اندرز می‏گیرند.

از امام حسن مجتبی (ع) نقل است که فرمودند: شما را به تقوای الهی و اندیشیدن دائمی سفارش می کنم زیرا اندیشیدن پدر و مادر هر چیز است.

موفق باشید ... 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد