رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

ارزش شب قدر را بدانیم ...

خداوند در شب قدر امور یک سال را تقدیر می کند چنانکه قرآن می فرماید: در آن شب، هر امر مهمی، تعیین و تقدیر می شود. بنابراین، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پیامبر (ص) نیست، بلکه در هر رمضان، شب قدری هست که امور سال آینده تا شب قدر بعدی، اندازه گیری و مقدر می شود.

 بیدار بودن شب قدر و احیای آن با دعا و نماز و قرآن، مورد سفارش پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت (ص) بوده است و در میان سه شب بر شب بیست و سوم تاکید بیشتری داشته اند. چنانکه شخصی از پیامبر (ص) پرسید: منزل ما از مدینه دور است، یک شب را معین کن تا به شهر بیایم. حضرت (ص) فرمودند: شب بیست و سوم به مدینه داخل شو.


در خبرى از رسول خدا (ص) نقل شده است: هنگامى که ماه رمضان نزدیک شد (در ایامى که سه روز از ماه شعبان باقى بود) به بلال فرمودند: مسلمانان را به مسجد بخوان و چون گرد آمدند، بر فراز منبر رفتند و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم! پروردگار این ماه را به شما اختصاص داده است، آن سید ماه ها است و در آن شبى است که از هزار ماه نیکوتر است.


از امام زین العابدین (ع) روایت شده که فرمودند: خدا به رسول خود محمد (ص) فرمود: آیا مى دانى براى چه شب قدر از هزار ماه برتر است؟ اظهار داشتند: نه. خداوند فرمود: براى این که در این شب، فرشتگان و روح به اذن بارى تعالى هر امرى را فرود مى آورند.


ابوذر می گوید: به رسول خدا (ص) عرضه داشتم آیا شب قدر در عهد انبیا بوده و امر بر آنان نازل می شده و پس از آنکه از دنیا می رفتند، نزول امر در آن شب تعطیل می شده است؟ حضرت (ص) فرمودند: شب قدر تا قیامت هست .


شب قدر آثار و برکاتی فراوانی دارد، پیامبر خدا (ص) در تفسیر سوره قدر فرمودند: هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می شود.


امام صادق (ع) نیز در فضیلت این شب فرموده اند: "از کتاب خدا استفاده می شود که شماره ماه های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.


طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی (ص) به صورت الفاظ نازل شده است.


نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر (ع) فرمودند: عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد .


بنابر روایات شب قدر، شبی است که اعمال انسان به محضر امام عصر (عج) عرضه شده و تقدیر یک ساله انسان ها به امضای ایشان تایید می شود و این واقعیت از روز نخست خلقت وجود داشته و تا قیامت ادامه دارد.


آنچنان که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال فرو فرستاده می شود. پس از درگذشت پیامبر (ص) نیز این شب صاحبانی دارد.


در حدیثی طولانی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: حضرت موسی (ع) به خدا عرض کرد: خدایا! مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: قرب من در بیداری شب قدر است.


عرضه داشت: پروردگارا رحمتت را خواستارم، پاسخ آمد: رحمت من در ترحم بر مساکین در شب قدر است.


گفت: خدایا! جواز عبور از صراط می خواهم. پاسخ آمد: رمز عبور از صراط صدقه در شب قدر است.


عرض کرد: خدایا! بهشت و نعمت های آن را می طلبم. پاسخ آمد: آن در گروی تسبیح گفتن در شب قدر است.


عرضه داشت: پروردگارا، خواهان نجات از آتش دوزخم. پاسخ آمد: رمز نجات از دوزخ استغفار در شب قدر است.


در پایان گفت: خدایا رضای تو را می طلبم. پاسخ آمد: کسی مشمول رضای من است که در شب قدر نماز بگذارد.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد