رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

مهم درست خوردن است ...

دانستن روش تغذیه و طریقه مصرف مواد خوراکی خود یکی از مهمترین عوامل تندرستی است. و به فرموده امام رضا (ع) تدبیر عاقلانه در خوردن و نوشیدن، باعث طول عمر شده و باعث آن است که مردمی که زندگی معقولی از نظر خوراک دارند نه تنها پیر و ناتوان نمی شوند؛ بلکه با گذشت زمان نیروی صحت و عافیت آنها بیشتر می شود.

  امام رضا (ع) در این می فرمایند: پس ببین چه چیز موافق حال و مناسب شکم توست و بدنت از آن نیرو می گیرد و آن را خوش و گوارا می ‏شناسد، این چنین طعامى را براى خود اندازه‏گیرى کن و غذاى خود قرار بده.


امام رضا (ع) برای جذب مواد غذایی به بدن و بهره حداکثری بدن از غذاها، نوشیدن آب در بین غذا را نهی کرده می فرماید: هر کس بخواهد که معده اش ناراحت نشود، در بین غذا آب نیاشامد تا وقتى که خوردن غذا پایان پذیرد. هر کس در هنگام خوردن طعام آب بخورد، بدنش مرطوب و معده اش ضعیف گردد و رگ ها جوهر و قوت غذا را نمى گیرند.


امام رضا (ع) همچنین این کار را موجب تخریب دندانها دانسته و از نوشیدن آب سرد پس از غذاى گرم ما را برحذر داشته اند. آن حضرت می فرماید: نوشیدن آب سرد پس از غذاى داغ و شیرینى ، باعث از بین رفتن و فساد دندان ها مى گردد.


امام رضا علیه‏السلام در بیانی دیگر از خوردن تخم مرغ و ماهی برحذر داشته می فرماید:باید از این بپرهیزى که . . . تخم‏مرغ و ماهى را هم‏زمان در معده گِرد آورى ؛ چه ، هر گاه این دو با یکدیگر گِرد آیند ، قولنج ، باد بواسیر و دندان‏درد به وجود می آورند.


آن حضرت ما را از خوردن غذای گرم منع کرده و به نقل از علی (ع) می فرماید : برای پیامبر(ص) طعامی آوردند، حضرت انگشتی در آن فرو برد و آن را سخت گرم یافت، فرمود: آن را رها کنید تا سرد شود زیرا آن برکتش افزونتر است و خداوند طعام گرم روزی ما نفرموده ( بلکه گرم کردن آن بدست خود ماست.


ایشان می فرمایند:زیاد تخم مرغ خوردن موجب بزرگی سپرز و بادها در سر معده می‏شود پر کردن شکم از تخم مرغ کبابی باعث ضیق نفس و تنگی سینه می‏گردد. 


همچنین می فرمایند: توصیـه می کنم که از زیاده روی در خوردن پیاز خودداری کنید زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می برد و سایه ای غم انگیز به سیما فرو می اندازد.


همچنین می فرمایند: با شکم سیر حمام نگیرد چون سبب تولید قولنج می شود و استحمام با آب سرد پس از خوردن گوشت ماهی جائز نیست چون این کار با خطر فلج شدن توأم می باشد.


امام رضا (ع) همچنین می فرمایند: هنگام شب بالنگ نخورید زیرا بالنگ خوردن در شب روی چشم ها اثر نامطلوب می گذارد و مردمک را به عارض دوربینی تهدید می کند. 


و در بیانی دیگر می فرمایند: افراط در خوردن انجیر زیان آور است و خوردن گوشـــتی که درست نپــخته در معده کرم بوجود می آورد.


همچنین آنانکه کسانی که در مصرف گوشـــت گاو و شکار زیاده روی می کنند به اختلال مشاعـر و بهت زدگی دچار شده و این اشخاص به مرض فراموشــی و کند ذهــنی مبــتلا می شوند.


امام رضا علیه السلام به نقل از پدران بزرگوار خویش همچنین می فرمایند:از خوردن کلیه هاى حیوان اجتناب مى ورزید بدو آنکه آن را بر دیگران حرام کند چون کلیه ها به بول حیوان نزدیک است .


موفق باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد