رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

در راه بهشت ...

منصور ابن حازم از امام صادق (ع) پرسید: باارزش ترین اعمال کدام است؟ آن امام (ع) فرمودند: نماز در وقت خود، نیکی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا.


امام باقر (ع) فرمودند: خدا در سه چیز برای هیچ کس رخصتی قرار نداده است: ادای امانت به نیکوکار و بدکار، وفای به عهد به نیکوکار و بدکار و نیکی با والدین، نیکوکار باشند یا بدکار. این تکلیف درباره والدین حتی پس از مرگ آن دو نیز استمرار دارد. رسول خدا (ص) فرمودند: سرور نیکوکاران در قیامت مردی است که به والدین خودش پس از مرگشان نیکی کند.


شخصی خدمت پیغمبر اسلام (ص) آمد و عرض کرد: حق والدین بر فرزند چیست؟، حضرت (ص) فرمودند: آنها را با اسم صدا نزند، جلوتر از آنها راه نرود، پیش از آنها ننشیند و کاری نکند که مردم، پدرش را لعنت کنند. 


بر فرزند اطاعت پدر و مادر واجب است؛ مگر در فرایض. اطاعت از خدا، همان اطاعت از پدر است و نافرمانی از خدا، همان نافرمانی از پدر است. البته به نظر همه علما، منظور از اطاعت والدین، در غیر معصیت خداوند است.


مردی به حضور خاتم انبیا (ص) رسید و پرسید: ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه در بهشت، پیشانی حورالعین را ببوسم. 


اکنون چه کنم؟ پیامبر(ص) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدر را ببوس؛ یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود درباره بوسیدن پیشانی حورالعین و آستانه در بهشت می‌رسی. او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟ پیامبر(ص) فرمودند: قبر آنها را ببوس. همچنین کسی که به پدر و مادرش دشنام دهد، در سیره نبوی با عبارت «ملعون، نزد خدا» نکوهش شده است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد