رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

بیایید کینه و کدورت را کنار بگذاریم و صله رحم فرمان خدا را ...

سنت حسنه صله رحم که هم از طرف ائمه معصومین(ع) به آن سفارش فراوان شده با عث خیرات و برکات فراوانی درجامعه اسلامی می شود.

 امام هشتم (علیه السلام ) صله رحم را در ردیف نماز و زکات که از واجبات عمده در دین مقدس اسلام است ، بیان فرموده و در روایتى به هر سه دستور امر نموده است :


خداوند در قرآن به سه چیز امر فرموده و مورد هر امرى را هم دو چیز قرار داده که اطاعت آن امر به پیروى از هر دو چیز است .


به نماز و زکات هر دو با هم امر فرموده ، پس کسى که نماز بخواند و زکات ندهد، نمازش هم مقبول نیست .


خداوند امر به سپاسگزارى از خود و والدین انسانها کرده است ، پس ‍ کسى که خدا را شکر کند، ولى از والدین قدردانى و سپاسگزارى نکند، در حقیقت خدا را شکر نکرده است .


امر به تقوا از خود و صله رحم نموده است ، پس کسى که به تکلیف صله رحم عمل نکند، امر به تقوا را رعایت نکرده ‌است. 


صله در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می باشد. در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است. 


رحم به معنای خویشاوندانی باشد که از طرف پدر و مادر و نیز فرزندان به یکدیگر وابسته باشند، هر چند که این وابستگی به چند واسطه باشد.


امام رضا (علیه السلام ) از امام صادق (علیه السلام ) حدیث نموده که فرموده است : صله رحم نما اگر چه شربت آبى باشد وبهترین صله رحم ، خوددارى از آزار رسانى به آنان است.


امام رضا (علیه السلام ) فرمود: کسى که سه سال از عمرش باقى باشد، اما صله رحم انجام دهد، خداوند بزرگ سى سال بر عمرش اضافه مى کند و خدا هر چه اراده کند، انجام مى دهد.


((حسن بن على وشاء)) از حضرت رضا (علیه السلام ) از پدرانش از حضرت على (علیه السلام ) روایت مى کند که رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هنگامى که در شب معراج به آسمانها رسیدم ، مشاهده کردم چند خویشاوندى به عرش پروردگار آویزان شده و از خویشاوندان خود شکایت مى کنند، از آنها پرسیدم : بین شما و آنها چند پدر فاصله دارد؟! پاسخ دادند: ما، در پدر چهلم به هم مى رسیم .


بزنطى  از امام رضا علیه السلام  نقل کرده که امام صادق (علیه السلام ) فرموده است :

صله رحم ، موجب به فراموشى انداختن مرگ (طول عمر) و افزونى مال و مایه محبوبیت در بین خویشاوندان است .


حضرت امام رضا (علیه السلام ) از پدرانش نقل فرموده است :

پیوند خویشاوندى و حسن همسایگى (خوشرفتارى با همسایگان ) اموال را زیاد مى کند.


امام رضا (علیه السلام ) فرمود: همانا رحم آل محمد یعنى ائمه اطهار به عرش آویخته است ، و مى گوید: خدایا به هر که به من مى پیوندد، با او پیوند بر قرار کن و از هر که از من بریده است ، تو از او ببر و بعد از این هم این موضوع در مورد خویشاوندان مومنین جریان دارد. سپس این آیه را تلاوت فرمود: ((بترسید از خدایى که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست مى کنید (خدا را در نظر آورید) و درباره ارحام کوتاهى نکنید)).


قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ) :

هرکه امور و حقوق لازم مومنین را به انجام رساند، خداوند و فرشتگان به او مباهات مى کنند.


بااسناد نقل شده امام رضا (علیه السلام ) فرمود: که پدرم على بن ابیطالب از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل فرمود: هر کس یک چیز را براى من ضمانت کند، من چهار چیز را براى او ضمانت مى کنم ، با خویشاوندان خود رابطه داشته باشد تا خدا او را دوست بدارد و به او روزى فراخ دهد و عمر او را طولانى کند و او را به بهشتى که وعده داده است ، وارد کند.


به بزرگترهایتان احترام بگذارید و با کوچکترها مهربان باشید و صله رحم نمایید.


مال جز با پنج‌خصلت در یک‌جا جمع نمی‌شود: بخل شدید، آرزوهای دور و دراز، حرص غالب، قطع رابطه با خویشاوندان، مقدم ‌داشتن دنیا بر آخرت.


ما براى زیاد شدن عمر، وسیله اى جز صله رحم نمى شناسیم. صله رحم به اندازه اى در زیاد شدن عمر مؤثر است که شخصى که از عمرش سه سال مانده است ، خداوند به سبب صله رحم سى سال به عمرش مى افزاید که مجموعا سى و سه سال مى شود و کسى که از عمرش سى و سه سال تمام باقى مانده است ، خداوند به سبب قطع رحم سى سال از عمرش بر مى دارد و آن را به سه سال کاهش مى دهد. 


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد