رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

سیره آخرین پیامبران حضرت محمد (ص) ...

 رسول اکرم(ص) کاملترین انسان و بزرگ و سالار تمام پیامبران است.او فرستاده خدای مهربان و یگانه است ، آخرین فرستاده...


درسیره و سخن پیامبر خدا براى شما الگوى نیکویى است.»او بحق داراى اخلاقى کامل و جامعِ تمام فضایل و کمالات انسانى بود. 


خدایش او را چنین می‌ستاید: «اى پیامبر، تو داراى بهترین اخلاق هستى»، «اگر تندخو و سخت دل می‌بودى مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.» از این رو، یکى از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود.


قرآن کریم می‌فرماید «و لکم فی رسول ا... اسوه ‌حسنه» روش زندگانی پیامبر اکرم (ص) برای همه الگو است. 


هیچ چیزی برای جامعه انسانی معاصر و اصلاح آن، مانند شناسایی و آشنایی با سیره رسول اعظم(ص) و اهل بیت آن حضرت آموزنده‌تر و سازنده‌تر نیست.


مفیدتر از این سیره و سبک زندگی برای اینکه سرمشق زندگی و راهنمای سیر به سوی تعالی و آگاهی و منشهای نیکو و رفتار و کردار پاک و اندیشه‌های تابناک باشد وجود ندارد. 


جامعه بشریت برای اصلاح و درمان دردهایی که به آن مبتلاست نیازمند شناخت و عمل به سیره جامع الجوانب و عمیق المعانی پیامبر (ص) است.


پیامبر (ص) در عین حال که در اوج عظمت ظاهری و قدرت مادی قرار گرفته بود، نمونه و یگانه و سرآمد تمام زاهدان بود. 


از نشانه‌های زهد آن حضرت این بود که با دست خود نعلین خود را می‌دوخت، لباس خود را وصله می‌کرد، از تجملات دنیا پرهیز داشت و اگر زیوری از زیورهای دنیا را در خانه می‌دید، می‌فرمود: «آن را از نظر من پنهان کنید؛ مبادا به دیدنش مشغول شوم و به یاد دنیا بیفتم.


بسیار اتفاق می‌افتاد که روزها و بلکه ماه می‌گذشت و در خانه آن حضرت غذایی پخته نمی‌شد ایشان مستمندان را بر خودش‌ و فاطمه عزیزش و حسن و حسینش مقدم می‌داشت.


در آن عصر، محروم‌ترین طبقات که از هر جهت مورد استضعاف بودند، غلامان و بردگان بودند که افتادگان اجتماع بودند.


در منظر خارجی و خوراک و پوشاک و نشست و برخاست مانند غلامان بود؛ غذایش از غذای غلامان، خوردنی‌تر و لذیذ‌تر نبود و لباسش از لباس آنها بهتر نبود و مانند آنها می‌نشست. پول و درهم ذخیره نمی‌فرمود. آن قدر روی حصیر نشسته بود که بر بدنش اثر گذاشته بود.


پیغمبران دیگر، مانند حضرت عیسی(ع) هم زاهد بودند، اما تفاوت عیسی مسیح با حضرت محمد(ص) این است که عیسی مال و مقامی در اختیار نداشت، ولی رسول خاتم(ص) قبل از اینکه به رسالت مبعوث شود، در آغاز بعثت ثروت سرشار خدیجه را در اختیار داشت و در سالهای پایان عمر بر تمام شبه جزیره‌ عربستان حکومت می‌کرد؛ اما همچنان زاهد و بی‌اعتنا به دنیا بود. به جوع و گرسنگی عادت داشت و روزه بسیار می‌گرفت. پیامبر اکرم (ص)، در عین قدرت ظاهری و مادی، نمونه زهد و سرآمد زاهدان بود.


پیغمبر عظیم‌الشأن(ص)، یگانه معلم مساوات و برابری بود. او علاوه بر آن‌که به وسیله‌ آیات شریفه قرآن، مساوات انسانها را اعلام داشت عملاً نیز آن را به مردم تعلیم داد.


مجالس او بالا و پایین نداشت و از چگونگی نشستن آن حضرت و اصحابش، پیغمبر شناخته نمی‌شد تا کسی بگوید آنکه مقدم بر همه و بالای مجلس نشسته پیغمبر است؛ یا اینکه اغنیا و اقویا به او نزدیک‌تر بنشینند. 


این حرفها که هنوز هم در دنیای به اصطلاح متمدن هوادار دارد در مجلس پیغمبر و مکتب تربیتی او وجود نداشت. فقیر و غنی و شاه و گدا همه از چشم پیغمبر یکسان بودند.


در یکی از غزوه‌ها می‌خواستند گوسفندی را ذبح و طبخ نمایند هر کدام از اصحاب کاری را عهده‌دار شدند. پیغمبر فرمود:من هم هیزم جمع می‌کنم.گفتند: ما شما را از کار بی‌نیاز می‌سازیم.فرمود: «نمی‌خواهم بر شما امتیاز داشته باشم.


آن حضرت می‌فرمود: «کلّکم لآدم و آدم من تراب‏» و «الناس سواءٌ کأسنان المشط» همه مردم با هم برابرند؛ کسی را بر کسی برتری نیست، مگر به تقوی و پرهیزگاری.


در جنگ بدر که مرکب مسلمانها کم بود و مطابق نفرات مرکب نداشتند، مرکب‌ها را بین نفرات به طور متعادل تقسیم کردند که به هر دو یا سه نفر یک مرکب رسید تا به نوبت، سوار و پیاده شوند، از جمله به پیغمبر(ص) و دو نفر دیگر که یک نفر از آنها علی(ع) بود یک مرکب رسید.


 هر وقت نوبت پیاده رفتن پیغمبر و فرمانده‌ کل قوا می‌شد علی(ع) و نفر دیگر می‌گفتند: «یا رسول ا...! شما سوار باشید؛ پیاده نشوید، ما پیاده می‌آییم.» اما پیغمبر قبول نمی‌فرمود و پیاده می‌شد و قریب به این مضمون می‌گفت: «نه شما از من در پیاده رفتن تواناترید و نه احتیاج من به ثواب و رحمت خدا از شما کمتر است.»


در بین قانونگذاران بزرگ و مشرعین جهان، توفیقی که نصیب حضرت محمد(ص) شد نصیب احدی نشده است.


اگر حاکمان کشورهای اسلامی، سیره پیامبر اعظم(ص) را الگو و سرمشق حکومت خود قرار دهند و اخلاق حسنه آن حضرت را به دنیا معرفی نمایند حتماً بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌ها برطرف شده و مردم در رفاه و آسایش زندگی می‌نمایند.


 متأسفانه امروز عده‌ای از جاهلان چهره اسلام را در جهان، خشن و تند نشان داده و بسیاری از جهانیان، مسلمانان را تروریسم و فاقد علم و دانش و رحمت و عطوفت می‌دانند.


 امروز وظیفه همه مسؤولان و مسلمانان این است که چهره سراسر رحمت و مهربانی پیامبر(ص) را به دنیا معرفی کنند که حقیقت «وَ مَا أرْسَلْنَاکَ إلّا رَحْمَهً لِلْعَالَمینَ» برای همه روشن و واضح گردد.


وجود مقدس حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبدا... (ص)، جامع انواع عظمت‌های انسانی و بزرگواری‌های یک فرد بی‌نظیر بشری است و همه درسهای زندگی پیامبر(ص)، بزرگ و با عظمت است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد