رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

سلمان فارسی را می شناسید ؟ او یک ایرانی است ...

سلمان فارسی یکی از بزرگان صحابه پیامبر اکرم(ص) است که از سوی آن حضرت مفتخر به لقب سلمان محمدی شد، آن جا که فرمودند: «سلمان منا اهل البیت، سلمان از ما اهل بیت است.»

و در روایتی دیگر نیز پیامبر اعظم(ص) سلمان را از کثرت علم و دانش دریایی بی پایان خواندند و فرمودند: سلمان دریایی بی پایان و گنجی تمام نشدنی است.» (منتهی الآمال). هم چنین ائمه اطهار(ع) نیز از آن جناب به نیکی و بزرگی یاد کرده اند.


امام علی(ع) او را مانند لقمان حکیم توصیف کردند و امام صادق(ع) وی را برتر از لقمان دانستند. نزدیکی و ارتباط او با پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در حدی بود که نقل شده است، رسول خدا(ص) شب ها برای او مجلس خصوصی برگزار می کردند و به او علوم را تعلیم می دادند.


امیرمومنان(ع) نیز چیزهایی را به او یاد می دادند که احدی غیر از او تحمل آن را نداشت. سلمان بر اثر این ارتباط و ایمان و عمل صالح به چنان جایگاه بلندی رسید که امام صادق(ع) درباره اش فرمودند: سلمان درک کرد علم اول و آخر را و او دریایی است که هر چه از او برداشته شود، تمام نمی شود و او از ما اهل بیت است.»


سلمان یک ایرانی بود که در اوایل جوانی گام در مسیر جست وجوی دین حق نهاد و در این راه مشقت ها کشید تا جایی که به بردگی گرفته شد و هنگامی که پیامبر اکرم(ص) به مدینه هجرت کردند، او را از شخصی یهودی خریدند و آزاد کردند.


ذکر نام و فضیلت سلمان از سوی امام صادق(ع) سبب شد تا روزی از آن حضرت از علت آن سوال شود.


امام صادق(ع) در پاسخ فرمودند: آراسته بودن سلمان به سه فضیلت بزرگ باعث شده است که من بسیار از او یاد کنم. اول: برگزیدن و ترجیح دادن امیرالمومنین(ع) بر خود. دوم: دوست داشتن فقرا و ترجیح دادن آنان بر اغنیا و صاحبان ثروت و سوم: محبت و ارادت او به علم و علما.


موفق باشید ...

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوعدنان یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:51 ب.ظ http://abooadnan.blogsky.com

روحش شاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد