ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
آیه «تبلیغ » از جمله آیاتی است که داستان غدیر را جاودانه و ماندگار کرده است. این آیه روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت، بر رسول اکرم (ص) فرود آمد.
رهنمای زندگی را از دست ندهیم ...
زمانی که پیامبر بزرگوار اسلام به غدیر خم رسیدند، پیشروان کاروان یکصد هزار نفری را فرمودند تا آنها را که از آن نقطه دور شده اند، بازگردانند و منتظر کسانی باشند که از پی میآیند و آنگاه به ابلاغ فرمان الهی پرداختند.
این آیه به زمانیکه خطبه غدیر به پایان رسیده، اختصاص دارد. «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا، امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما دین پسندیده قرار دادم.» و باز در شرح الغدیر آمده است: «متجاوز از 20 تن از دانشمندان برجسته اهل سنت - از مفسران و متکلمان - به نزول آیه اکمال دین در غدیر اشاره کردهاند.»
آنچه درباره حدیث غدیر» من کنت مولاه فهذا علی مولاه» مهم است چیست؟ آیا چیزی جز موضوع ولایت و امامت پس از رسول اکرم (ص) است؟ این حدیثی که به تواتر آن را اهل سنت و شیعه نقل کردهاند، به این نکته اشاره دارد که فلسفه ارسال رسل با اصل امامت تداوم مییابد.
همواره باید در میان امت اسلامی کسی باشد که از سوی خدا راهنمایی بشر را بر عهده گرفته باشد و این امر چنان بزرگ است که عدم ابلاغ آن از سوی رسول اعظم الهی، تمام تلاشهای طاقت فرسای 23 سال رسالتش را از بین میبرد و لذا آن حضرت در جمع بزرگ کاروانیان حج، موضوع ولایت و امامت حضرت علی (ع) را ابلاغ مینماید و پس از آن آیه اکمال دین نازل میگردد. رسول اکرم (ص) علاوه بر جایگاه تکوینی شؤون متعددی داشت که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: بیان احکام و دستورات الهی، منصب قضا و ریاست عامه مسلمین.
ولی شیعه مسأله امامت را خیلی عمیقتر از این مطرح کرده و قائل به این است که پیامبر از جانب خدا امام پس از خویش را به امت اسلامی معرفی کرد و هر امام، پیشوای پس از خود را مشخص میکند و آنان نه تنها به معنی رهبری جامعه اسلامی، بلکه به عنوان وصی پیامبر(ص)، علومی را که بر آنان افاضه گردیده به مردم ابلاغ مینمایند و مرجع دینی و کارشناس اسلام پس از رسول خدایند و چون رسول اکرم (ص) بر ضمائر دلها آگاهی دارند و بسان یک روح کلی بر همه روحها محیط میباشند و همانند پیامبر مقام عصمت دارند و از لغزش مصون میباشند.
موفق باشید ...