رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

راز غدیر را بشناسیم ...

آیه «تبلیغ » از جمله آیاتی است که داستان غدیر را جاودانه و ماندگار کرده است. این آیه روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت، بر رسول اکرم (ص) فرود آمد. 


رهنمای زندگی را از دست ندهیم ... 

زمانی که پیامبر بزرگوار اسلام به غدیر خم رسیدند، پیشروان کاروان یکصد هزار نفری را فرمودند تا آنها را که از آن نقطه دور شده اند، بازگردانند و منتظر کسانی باشند که از پی می‌آیند و آنگاه به ابلاغ فرمان الهی پرداختند. 


مضمون آیه شریفه تبلیغ به این شرح است: «ای پیامبر(ص) به مسلمانان ابلاغ کن، آنچه را که بسوی تو نازل گردیده و اگر چنین نکنی، پس رسالت حق را بجا نیاورده ای و خداوند تو را از دشمنی مردم نگاه می‌دارد».


علامه بزرگوار امینی اعلی ا... مقامه در کتاب بزرگ الغدیر نام سی نفر از دانشمندان اهل سنت را نام می‌برد که شان نزول آیه را در مورد حضرت علی (ع) می‌دانند.


آیه «اکمال دین » از دیگر آیاتی است که در قرآن کریم آمده، و نزول آن پس از تعیین حضرت علی (ع) به مقام امامت می‌باشد. 


این آیه به زمانی‌که خطبه غدیر به پایان رسیده، اختصاص دارد. «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا، امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما دین پسندیده قرار دادم.» و باز در شرح الغدیر آمده است: «متجاوز از 20 تن از دانشمندان برجسته اهل سنت - از مفسران و متکلمان - به نزول آیه اکمال دین در غدیر اشاره کرده‌اند.»


آیه ولایت نیز به زعم تأکید ده‌ها دانشمند از بزرگان اهل سنت که بر این امر اعتراف داشته‌اند به مولای متقیان علی (ع) اختصاص دارد.


همچنین احادیث نبوی(ص) این واقعه را تأکید کردند، احادیثی چون: حدیث منزلت، حدیث ثقلین، حدیث علی مع الحق و الحق مع علی، حدیث علی مع القرآن و القرآن معه، حدیث ان علیا اول من اسلم و آمن و صلی، حدیث رد الشمس، حدیث سد الابواب و... 


آنچه درباره حدیث غدیر» من کنت مولاه فهذا علی مولاه» مهم است چیست؟ آیا چیزی جز موضوع ولایت و امامت پس از رسول اکرم (ص) است؟ این حدیثی که به تواتر آن را اهل سنت و شیعه نقل کرده‌اند، به این نکته اشاره دارد که فلسفه ارسال رسل با اصل امامت تداوم می‌یابد.


 همواره باید در میان امت اسلامی کسی باشد که از سوی خدا راهنمایی بشر را بر عهده گرفته باشد و این امر چنان بزرگ است که عدم ابلاغ آن از سوی رسول اعظم الهی، تمام تلاشهای طاقت فرسای 23 سال رسالتش را از بین می‌برد و لذا آن حضرت در جمع بزرگ کاروانیان حج، موضوع ولایت و امامت حضرت علی (ع) را ابلاغ می‌نماید و پس از آن آیه اکمال دین نازل می‌گردد. رسول اکرم (ص) علاوه بر جایگاه تکوینی شؤون متعددی داشت که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بیان احکام و دستورات الهی، منصب قضا و ریاست عامه مسلمین.


شیعه معتقد است پس از پیامبر این شؤون به امام منتقل می‌شود، تا فلسفه ارسال رسل با اصل امامت تداوم یابد. از این رو، مسأله امامت به ریاست عامه اکفتا نمی‌کند، بلکه به معنی مرجع دینی مطرح است. اهل سنت و تمامی مردم جهان بر این امر واقفند که جامعه به رهبر نیاز دارد و هر جامعه ای باید پیشوایی داشته باشد که همه از وی اطاعت نمایند.


 ولی شیعه مسأله امامت را خیلی عمیق‌تر از این مطرح کرده و قائل به این است که پیامبر از جانب خدا امام پس از خویش را به امت اسلامی معرفی کرد و هر امام، پیشوای پس از خود را مشخص می‌کند و آنان نه تنها به معنی رهبری جامعه اسلامی، بلکه به عنوان وصی پیامبر(ص)، علومی را که بر آنان افاضه گردیده به مردم ابلاغ می‌نمایند و مرجع دینی و کارشناس اسلام پس از رسول خدایند و چون رسول اکرم (ص) بر ضمائر دلها آگاهی دارند و بسان یک روح کلی بر همه روحها محیط می‌باشند و همانند پیامبر مقام عصمت دارند و از لغزش مصون می‌باشند. 


ویژگی‌های سه گانه امام در تفکر شیعی موجب گشته تا اصل امامت نیز بسان اصل نبوت در ردیف اصول اعتقادات قرار گیرد و گر نه تعریف اهل سنت از امام و حاکم اسلامی و - تعاریف دیگر مکاتب سیاسی در مورد رهبری جامعه، هرگز وی را در جایگاه رفیع اصول قرار نمی‌دهد بلکه شایسته است در فروع احکام دینی و مسائل فقهی از آن گفت وگو شود.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد