رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

پدرران توجه کنند که نقش مهمی در تربیت کودکان خود دارند ...

در مسائل تربیتی، درباره اهمیت نقش تربیتی پدر کمتر گفته و شنیده شده است. بعضی از والدین از تاثیر چشمگیر پدر و الگویی که در خانواده ارائه می دهد بر آینده فرزندان، شکل گیری شخصیت و رفتار و گفتار وی غافل هستند.

پدر می تواند با رفتار صمیمی خود، الگوی خوبی برای کودک باشد. رعایت مهربانی در هنگام گفت وگو با کودک، در آغوش گرفتن و بوسیدن وی، توجه به خواسته ها و نیازهای او و از همه مهم تر وقت گذاشتن برای کودک، چند اصل اساسی تربیتی است که به پدران توصیه می شود.


اگر پدران فقط به مدت یک ماه و روزانه ساعاتی را با کودک بگذرانند قطعاً نتایج شگفت انگیز آن را خواهند دید،


سفارش اکید به پدران این است که محبت و علاقه خود را به کودک نشان دهند و بدانند این که در دل کودک را دوست داشته باشند، کافی نیست زیرا کودک نیازمند ابراز محبت و عشق از سوی پدر است و باید در کلام و رفتار این محبت را بشنود و ببیند.


کودک همچنین به روابط بین پدر و مادر بسیار حساس است؛به پدران توصیه می کنیم که رابطه عمیقی با همسر خود داشته باشند زیرا زندگی کودک به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر رابطه والدین قرار می گیرد.از طرفی بهتر است پدر به جای اعمال زور، اقتدار داشته باشد و ضمن داشتن رفتاری پر از مهر و محبت با اعضای خانواده، قاطعیت هم داشته باشد.


نقاشی کودکان

خوب است بدانید یک کودک از زمانی که بتواند بین حرکات دست و چشم و مغز خود هماهنگی ایجاد کند، قادر به نقاشی کردن است. کودکان معمولاً با نقاشی هیجانات و احساسات خود را ابراز می کنند اما این نقاشی ها به تنهایی نمی تواند بیانگر اختلال رفتاری یا مشکل شخصیتی در کودک باشد.


بلکه بررسی نقاشی کودک فقط توسط روان شناس و پس از  آشنایی با شخصیت وی و خانواده اش صورت می گیرد.


درباره نقاشی های کودکان و نمادهای برآمده از آن تحقیقات زیادی انجام شده است اما یادآوری می شود که نتایج این تحقیقات را نمی توان به تمام کودکان و نقاشی های آن ها تعمیم داد.


نشان می دهد در نقاشی کودکان تمام خطوط و اشکال تفسیر خاصی دارد که بر عهده روان پزشک اطفال است.


با این حال بعضی از این شکل ها مانند خورشید نماد پدر و ابر نماد مادر است. همچنین آدمک، درخت و ستاره ها هم هر یک نماد خاصی دارد. البته نحوه ترسیم خورشید در نقاشی کودکان با هم متفاوت است.


معمولاً روان شناسان خورشیدی را که با رنگ زرد روشن و با اشعه های کامل در وسط آسمان کشیده شده است، نشانه حضور کامل فیزیکی و عاطفی پدر در خانواده می دانند. ارتباط عاطفی پدر با کودک در این نقاشی به خوبی پیداست و مشخص می شود که پدر خانواده جایگاه منطقی و صحیحی در خانواده دارد.


از نظر کودک، این پدر دوست داشتنی است زیرا مهربان و پرعاطفه است، پرخاشگری نمی کند و به موقع مهربان یا قاطع است.


گاهی کودک خورشیدی می کشد که پشت کوه قرار دارد و دارای اشعه های طلایی در دوردست است.


از نظر کودک دسترسی به او مشکل است.کوه در واقع نشان دهنده موانعی است که بر سر راه پدر برای بیان احساس یا حضورش در منزل وجود دارد. نکته این جاست که پدر ارتباط عاطفی با کودک دارد اما این رابطه کافی نیست.


  به نظر می آید که این خورشید نماد پدری است که در منزل حضور دارد اما رابطه عاطفی با کودک و دیگر اعضای خانواده ندارد. این پدر که نیازهای اقتصادی خانواده را تامین می کند، به نیازهای عاطفی کودک توجه کافی نمی کند.گاهی در آسمان نقاشی کودک، خورشید وجود ندارد، نبود خورشید ممکن است دلالت بر نبود پدر باشد.


گاهی هم به این معناست که بود و نبود پدر برای وی فرقی ندارد.گاهی خورشیدی که کودک می کشد به رنگ قهوه ای تیره است و در دوردست قرار دارد.


گاهی این خورشید دندان های زیگزاگی یا ابروهای درهم رفته ای دارد. این خورشید نشانه پرخاشگری آشکار پدر در فضای خانواده است؛ پدری که خشم و پرخاشگری اش بر مهربانی و عطوفتش غلبه دارد و کودک تجربه محبت آمیزی از پدر به خاطر ندارد.


گاهی کودک خورشیدی زیبا، دارای مژه، با لبخندی روی صورت، مو و اشعه های رنگارنگ می کشد که این خورشید نشانه حضور پدری فعال در خانواده است.


پدری که رابطه عاطفی نزدیکی با همسر و بچه ها دارد و در تمام کارهای منزل به همسرش کمک می کند. در واقع خورشید وی زنانه است زیرا رفتارهای پدر، شبیه مادر است.


موفق باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد