ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار و برکات فراوانی که دارد، تغییرات محسوسی را در نحوه زندگی ما مسلمانها ایجاد میکند.
معمولا در این ماه جرم و جنایت کمتر میشود و مردم هم کمتر گناه میکنند و بیشتر مهربان هستند و به یکدیگر محبت میکنند.
اما اگرچه این یافتههای معنوی دربرخی از مردم تأثیرات پایداری دارد لکن معمولا این تغییر رفتارها در برخی از افراد جامعه دوامی ندارد و با پایان یافتن ماه رمضان پایان میپذیرد. تأثیر ماه مبارک رمضان در سبک زندگی موضوعی است که روانشناسی سلامت با نگرش به منابع اسلامی، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، مبانی نظری مقیاسهای دینی، معرفی مقیاسهای دینی، مقیاس سنجش ما است .
باورها و ارزشهای فرد نوع سبک زندگی را تشکیل میدهد و در حقیقت در این بحث علم روانشناسی مدعی است که میخواهد سبک زندگی را نشان دهد، ولی بدون کمک مکاتبی که جهتگیریهای ارزشی را از آنها اتخاذ میکنیم نمیتوانیم سبک زندگی را اتخاذ کنیم.
روانشناسی در این جهت به ما خیلی کمک میکند تا بتوانیم تحلیل دقیقی از ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی زندگی داشته باشیم و ببینیم که اجزای این سبک زندگی و عناصر و مؤلفههایش چیست و دامنه آن تا کجاها ادامه دارد؟، ولی جهتگیریهای سبک زندگی و سمتوسوی آنرا خود روانشناسی به تنهایی نمیتواند تأمین کند.
یا باید آنرا از مکاتب فلسفی بشری اخذ کند یا از مکاتب الهی که در هر صورت نیاز به دلیل مستدلی دارد و به نظر ما بهتر است که جهتگیریهای کلی را در سبک زندگی از مکاتب الهی مانند اسلام اخذ کنیم.
رمضان در سطح زندگی ما تأثیر بسیار و ویژهای دارد و عادات ما را تغییر میدهد، حتی عادات غذایی ما که معمولا استوارترین هنجارهای فرهنگی و فیزیکی هر کشوری است به واسطه ماه رمضان تغییر میکند.
همچنین افراد به خصوص در فرهنگ ایرانی عادت دارند که شبها را به طور مستمر میخوابند اما ماه رمضان این تأثیرگذاری را دارد که افراد از اوقات سحر استفاده کنند، این هم یکی از اثرات ماه رمضان است که میتواند در سبک زندگی مردم تغییر مثبت ایجاد کند.
همچنین در ماه رمضان جرم، انحراف و... به صورت معناداری نسبت به ماههای دیگر کمتر میشود، حتی نیروی انتظامی اعلام میکند که میزان جرمها و آسیبهای اجتماعی در ماه رمضان کاهش پیدا میکند. این عوامل نشان میدهد حتی افرادی که خلافکار هستند مقداری بیشتر حرمت ماه رمضان را نگه میدارند و در زندگی آنها هم تغییر مثبت ایجاد میشود و یا کسانی که خلافکار نیستند، بیشتر خویشتن داری میکنند تا از جرم و جنایت و کار ناشایست بیشتر جلوگیری کنند.
در لایه عمیق تری هم میتوان تأثیر ماه رمضان را در سبک زندگی دنبال کنیم و آن تأثیرش در صفات و ملکات اخلاقی ماست؛ مردم نسبت به رفتارهایی که مخالف اخلاق است مانند دروغ گفتن، غیبت و... که از گناهان زبانی و اخلاقی است، دوری میکنند. بنابراین میتوان گفت ماه رمضان فرصتی است که میتواند به صورت معناداری سبک زندگی ما را تغییر دهد.
کسانی که موفق شدهاند کارهای خلاف را انجام ندهند به تداوم بخشی این رفتار توجه کنند. علاوه بر این، اعمال روزه دار دارای بار معنوی است که نمیتوان آن را محاسبه کرد، در روایات آمده است که «در ماه رمضان، شیاطین در غل و زنجیر هستند یا درهای آسمانها و بهشت در این ماه به روی بندگان خدا باز است» این آثار معنوی مترتب شده بر ماه رمضان اقتضائات و امکان بیشتری برای اعمال صالح به وجود میآورد.
با وجود اینکه مسائلی مانند ریاکاری و... ممکن است به وجود بیاید، ولی خود همراهی با جماعت یک جنبه انگیزشی را به وجود میآورد، به خصوص کسانی که در این گونه مسائل مبتدی هستند بیشتر موفق به عمل صالح شوند.
نکته دیگر این است که ما از کمیتهای کوچک باید شروع کنیم. مثلا فرض کنید اگر نمیتوانیم یک جزء قرآن را در طی یک روز بخوانیم، میتوانیم یک صفحه را بخوانیم. معمولا یکی از حیلههای شیطان این است که کارهای خوب و پسندیده را برای ما بزرگ جلوه میدهد و با وجود اینکه میدانیم خوب است ولی موفق نمیشویم اما اگر از حجم کم و کارهای کوچک شروع کنیم میتوانیم به تدریج خود را در انجام مقادیر بزرگ توانمند نشان دهیم.
موفق باشید ...