رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

توحید در گفته های امام رضا (ع) ...

امام رضا (ع) گاهی براساس سنت جاری در آن روز که سلسله راویان را قبل از بیان حدیث نقل می‌کردند.

بارها از این روش برای معرفی امامان اهل بیت (ع) و جانشینان مشروع پیامبر اکرم (ص) استفاده کرد ...


به جای آنکه خود مطلبی را بیان فرماید، از امامان و توسط آنان از رسول گرامی نقل می‌کرد تا زنجیره مقدس امامت و رهبری مشروع تا رسول اعظم (ص) شناخته شوند.


 شیخ صدوق در باب سی و یکم عیون اخبار الرضا، بیش از سیصد حدیث را در جلددوم آن کتاب آورده است که با همین روش، سلسله طلایی راویان از امام هشتم تا شخص پیامبر گرامی ادامه یافته است.


 در همین مجموعه بسیاری از احادیث در معرفی جایگاه اهل بیت نبوی (ص) است. برای نمونه حضرت رضا(ع) ازپیامبر خدا (ص) نقل می‌کند که فرمود: مَثَل خاندان من در میان شما مَثَل کشتی نوح است. هر کس بر آن نشست نجات یافت و هر کس از آن باز ماند، در آتش افتاد. 


همان گونه که امام رضا (ع) در زمینه توحید، این اندیشه را دژ استوار خدا می‌داند و از رسول اعظم نقل کرده است که فرمود: از جبرئیل شنیدم گفت: خدای عزّوجلّ می‌فرماید: لااله الا ا... قلعه مستحکم من است، هر کس وارد این دژ شود، از عذاب من محفوظ است.با همین مضمون از امام هشتم روایت شده که فرمود: پدرم از پدرش امام صادق از امام باقر از امام سجاد، از امام حسین از امام علی (ع) از پیامبر (ص) از جبرئیل از میکائیل از اسرافیل از لوح از قلم از خداوند تبارک و تعالی نقل فرموده است که ولایت [و رهبری] علی بن ابی طالب دژ محفوظ من است، هر کس وارد این پایگاه امن شود، از آتش من در امان است.


رابطه توحید و ولایت در تفکر رضوی آنچنان نزدیک است که توحید و ولایت هر دو یک نقش را ایفا می‌کند و هردو سبب مصونیّت از عذاب الهی است.حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در سراسر زندگی، چه روزهایی که در مدینه اقامت داشت و چه در مسیر ایران وچه روزهایی که در خراسان حضور داشت، گامهای بلندی در معرفی امامت برداشت. او امامان قبلی و امامان پس ازخویش و راههای شناخت امام و معیارهای صلاحیت و عصمت پیشوایان بزرگ دین را بیان کرد. آشنایی با فهرست این تلاشها پیروان حضرت را با وظیفه امروز خویش آشنا می‌سازد و خط اصیل امامت را در برابر کتمان و تهاجم وهابیّت امروز روشن می‌سازد.دعوت به زیارت خویش پس از مرگ؛ دعوت به گرامیداشت سید الشهداء و ایام محرم؛ نشر اندیشه غدیر؛ نقل فضائل مولای متقیان؛ بیان برخی اخبار غیبی؛ نگارش نامه به یاران مورد اعتماد؛ گرامیداشت شاعران متعهد و انقلابی شیعه؛ یادآوری قیام و نهضت مقدس مهدوی ؛ تأکید بر زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) در قم؛ بیان فضائل حضرت زهرای مرضیّه (س) ؛ تطبیق آیات فراوان قرآن بر اهل بیت (ع)؛ قضاء حوائج مردم و فروتنی و ساده زیستی.بدون تردید یکی از محورهای مهم زندگی امام رضا(ع) ابلاغ اندیشه امامت، دفاع از امامت و شبهه زدایی از آن و بیان نقش آن در زندگی جامعه اسلامی است. روشنگری نسبت به مدعیان کاذب و هدایت مردم در این زمینه، در بسیاری ازگفتار و رفتار آن بزرگوار موج می‌زند.تأکید بر مرجعیّت علمی امیرالمؤمنین علی (ع) و امامان اهل بیت با شیوه‌های گوناگون در گفتار و رفتار حضرت رضا(ع) به چشم می‌خورد. از جمله آن بزرگوار از پدران گرامیش از جابر بن عبدا... انصاری نقل می‌کند که رسول خدا (ص) فرمود: من گنج دانشم و علی کلید این گنجینه است وهر کس می‌خواهد به گنجینه راه یابد، باید کلید آن را بیاورد.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد