رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

جامعه نیازمند روشهای تربیتی امام صادق(ع) است...

در این بین بهره مندی از معارف مکتب امام جعفر صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب تشیع، سرمشقی است تا در راستای تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع) و آموزه‌های مکتب جعفری گام بردارند. 

نگاه ما نسبت به اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) این است که ایشان به عنوان جانشینان به حق پیامبر هستند و تمامی شؤون پیامبر جز دریافت وحی را دارا هستند. 


امام صادق(ع) می‌فرمایند: ما اهل بیت(ع) خزانه داران علم الهی، مفسران وحی پروردگار و حجت آشکار خدا بر آفریدگان هستیم، این سه ویژگی بیانگر این است که ائمه اطهار(ع) خلفا و حجت خداوند بر روی زمین هستند.


تمامی ائمه (ع) جانشینان پیامبر (ص) و حجت خدا بر روی زمین هستند، اما هر یک از ائمه (ع) در زمان خود ویژگی‌های خاص خود را داشته اند که سیاست خاص خود را می‌طلبد؛ گاهی در قالب سکوت، گاهی دعا و گاهی صلح و گاهی در قالب انقلاب سیاست خود را دنبال می‌کردند.



امام صادق(ع) از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بودند که باعث شده بیشتر مطرح شوند.


امام صادق(ع) بیشترین شاگرد را تربیت کردند و بیش از چهار هزار شاگرد را تحویل جامعه دادند و بیشترین احادیث در علوم و موضوعات مختلف از ایشان نقل شده است و همچنین ایشان به عنوان احیاگر مکتب شیعه شناخته می‌شوند.


در زمان امام صادق(ع) شاگردان برجسته ای تربیت و به جامعه اسلامی معرفی شدند، حتی در 200 یا 100 سال اخیر نیز شاهد ظهور علما و فضلای برجسته ای در جهان اسلام بودیم، اما احساس می‌شود .


ما باید در روشهای تربیتی و آموزشی به امام صادق(ع) تاسی کنیم، حضرت شاگردان خود را در رشته‌های مختلف و مورد نیاز جامعه تربیت می‌کردند، اگر روش امام صادق(ع) را در حوزه‌های علمیه به کار بگیریم، قطعا پاسخ می‌دهد و تربیت عالمان وارسته محقق می‌شود.


ایام شهادت امام صادق(ع) فرصتی است که در نحوه تربیت شاگردان امام صادق(ع) مطالعه شود تا آن را به عنوان الگو در حوزه‌های علمیه به کار بگیریم.


 با توجه به ویژگی هایی که امام صادق(ع) از آن برخوردار بودند و به دلیل نقش برجسته‌ای که ایشان در احیای مکتب شیعه داشتند، می‌طلبد بیش از این در عزاداری و سالروز شهادت حضرت کار کنیم تا ویژگی‌های آن امام همام را برجسته نشان دهیم. اعلام یک روز به عنوان سالروز شهادت کافی نیست، این ایام فرصتی برای بازشناسی و شناساندن ویژگی‌های امام صادق(ع) برای دوستداران و حتی دشمنان ایشان است، ما می‌توانیم این برجستگی ها را بشناسانیم تا دیگران نیز از این بهره ببرند و شیعه متهم نشود که تنها یک فرقه است؛ زیرا شیعه یک مذهب و متصل به وحی است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد