رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

برقرارى انس و الفت به وصف اسلام ...

انسان را به یک لحاظ زائیده و نشاءت گرفته از انس دانستیم ، و از نظر اخلاقى و اجتماعى هم ، افرادى که داراى خصلت انس و الفت هستند و جاذبه و گیرایى اجتماعى دارند، مورد ستایش و درخور تقدیر مى باشند.

در فرهنگ اسلامى و به استناد قرآن کریم ، از ویژگیها و نعمتهاى بسیار بزرگى که به جاى کینه ها، کدورتها، عداوتها، اختلافها و جدائیهاى خانمانسوز زمان جاهلیت به امت اسلامى عطا شده و پیوسته قرآن مجید یادآورى مى کند، که مسلمانان هرگز این نعمت را فراموش نکنند و بلکه در میان خود آنرا بکار گیرند و حفظ کنند، نعمت الفت و اخوت است .


قرآن کریم در این باره مى فرماید:

و اذکروا اذا کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمة اخوانا.


به یاد آورید که آن روزگار همه شما دشمنان همدیگر بودید، اما خداوند مهربان بین دلهاى شما الفت و پیوستگى برقرار نمود و به برکت نعمت اسلامى ، شما برادر یکدیگر شدید.


امام على علیه السلام ضمن اینکه از الفت و مودت تجلیل به عمل آورد، محور و ملاک انس و الفت را که جداى از انگیزه هاى گناه آلود و تباه کننده بوده و بر اساس هدف مقدس اطاعت الهى صورت مى گیرد، بدین شرح بیان مى کند:

طوبى لمن یالف الناس و یالفونه على طاعة الله .


خوشا به حال کسى که چنین روحیه اى دارد، که با مردم الفت و پیوند برقرار مى کند و دیگران نیز بر اساس پاکى و دوستى و اطاعت خداوند، با وى الفت و معاشرت برقرار مى سازند.


امام رضا علیه السلام نیز درباره فائده انس و الفت ، براى خانواده و فرد و اجتماع مى فرماید:

الانس یذهب بالمهانة

انس و الفت با دیگران ، سستى ها و کمبودها و نواقص اجتماعى را برطرف مى گرداند.


بنابراین انس و الفت پیوستگى پرجاذبه ، از خصلت هاى لازم اخلاقى و اجتماعى است ، دلها را به هم نزدیک و مهربان و همدل مى کند و معیار و ملاک آن هم باید عواطف انسانى و ارزشهاى معنوى باشد و خاصیت چنین روابطى هم در کانون خانواده ها و سطح جامعه ، زدودن کجى ها و کاستى ها و نواقص اخلاقى و فرهنگى و بالاخره دریافت منافع مادى و معنوى خواهد بود. 


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد