رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

تربیت فرزندان به وصف اسلام ...

اگر پاکى و درستى دوجانبه باشد یعنى هم از جانب فرزند دختر و هم از جانب والدین ، در آن صورت با کمترین جهد صالحترین فرد در این خانواده تربیت مى شود.

البته این بدان معنا نیست که در چنین خانواده اى پسران و دختران خود را مطابق با هوا و هوسهاى خود رها کنیم ، آنان را بدین فکر متکى سازیم که جامعه همه چیز را برایشان درست خواهد کرد و با برخورد طبیعى و خود به خود افراد با یکدیگر، بر پایه فضیلت تربیت مى شوند.(50)

خیر هرگز چنین مقصودى نداریم ! هر گیاهى مستقلا احتیاج به عنایت خاصى دارد تا در محل رشد خود به جنبش درآمده رشد و نموش کامل شود. آنچه که جامعه را جامعه صالح و شایسته اى مى کند جو و آب و هوائى است که به این رشد و نمو کمک مى کند نه گردباد سوزانى که گیاه را بسوزاند، درخت را از ریشه بکند یا آنرا کج کند یا شاخه ها و خوشه هاى درخت و گیاه را پایمال کند.


بنابراین ، پدران و مادران و بالاخص مادران در قبال فرزندان خویش و اجتماع آینده سعى خواهند نمود و اگر در انجام این وظیفه بزرگ سهل انگارى کنند در قیامت مسؤ ول خواهند بود.


بدین جهت امام سجاد علیه السلام فرمود:

حق فرزندت این است که بدانى که او از تو مى باشد.


لیکن یادآورى یک نکته ضرورت دارد، بسیارى از مردم از معناى صحیح تربیت غافل بوده و بین تعلیم و تربیت فرق نمى گذارند. 


تربیت را نیز یک نوع تعلیم مى پندارند، خیال مى کنند با یاد دادن یک سلسله مفاهیم و مطالب سودمند دینى یا تربیتى و به وسیله پند و اندرزهاى حکماء و شعراء و نقل سرگذشت مردان نیک مى توان کودک را کاملا تحت تاءثیر قرار داد و مطابق دلخواه تربیتش نمود.


بنابراین پدر و مادرانى که درصدد اصلاح و تربیت فرزندان خویش هستند باید قبلا محیط خانوادگى و روابط خودشان و اخلاق و رفتارشان را اصلاح کنند تا فرزندانشان خواه نا خواه صالح و شایسته تربیت شوند.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد