رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

پاداش دختر داری به وصف اسلام ...

نسبت به دختردارى و اینکه فرزند دختر باشد، قبل از اسلام و اکنون نیز در برخى از مناطق که افراد نسبت به تعالیم درخشان اسلام رشد کافى ندارند، برخورد مطلوبى انجام نمى شد و نمى شود!

آرى براى اینکه با چنین فرهنگ منحطى برخورد صحیح به عمل آید و ارزشهاى انسانى دختران نیز مورد توجه واقع شود، پیشوایان بزرگوار اسلام ، نسبت به دختردارى ، رهنمودهایى بدین شرح بیان داشته اند:

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم فرموده است :

خیر اولادکم البنات

بهترین فرزندان شما، دختران مى باشند.


امام صادق علیه السلام مى فرماید:

ان ابراهیم (ع ) ساءل ربه این یرزقه تبکیه و تندبه بعد الموت .

ابراهیم خلیل از خداوند درخواست مى نمود، که پروردگار نصیب او گرداند، تا پس از مرگ براى او گریه و سوگوارى ترتیب دهد.


پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم فرموده :

من یمن المراءة ان یکون بکرها جاریه

از جمله مبارکى و میمنت زن اینست که ، فرزند اول او دختر باشد.


امام باقر علیه السلام فرموده :

اذا صاب الرجل ابنة بعث الله ملکا فامر جناحه على راسها و صدرها و قال ضعیفة خلقت من ضعف و المنفق علیها معان الى یوم القیامة .

آنگاه که خانواده اى داراى دختر مى گردد، خداوند فرشته براى حمایت و نگهبانى آن دختر مى فرستد، و مى فرماید: این دختر عنصرى ضعیف است که از ضعف و ناتوانى خلقت یافته و کسى که او را مورد حمایت و نگهدارى خود قرار دهد، چنین کسى تا روز قیامت مورد یارى و عنایت خداوند خواهد بود.


امام صادق علیه السلام فرمود:

من تمنى موت البنات حرم اجرهن ، و لقى الله تعالى عاصیا

هر کس انتظار مرگ دختران خود را داشته باشد، از ثواب و پاداش ‍ دختردارى محروم مى گردد، و در حالى خداوند را ملاقات خواهد نمود که گنهکار و عصیان کار مى باشد!


بنابراین ، از آنچه مطالعه کردیم ، بهترین اولاد بودن دختر، مایه دختر و میمنت بودن او، اجر و پاداش معنوى دختردارى ، یارى و نصرت خداوند نسبت به خانواده دختردار، احتیاج پدر پس از مرگ خود به دختر، و ممنوعیت انتظار مرگ دختران را داشتن ، روشن گردید.


نکته دیگرى که در این رهگذر نباید مورد غفلت قرار گیرد این که ، حال که پاداش معنوى دختردارى روشن گردید، موضوع نگهدارى و تربیت و حراست و دقت در انتخاب همسر براى آنان نیز، نباید مورد بى توجهى واقع شود، و پدران و مادران هم در این زمینه مسئولیت سنگینى خواهند داشت ، چنانکه وضعیت پدران و مادرانى هم آنچنان حساس و درخور دقت و انصاف است که ، دیگران نیز باید اینگونه خانواده هائى را مورد حمایت و مساعدت خویش قرار دهند.


همچنین درباره مسئولیت دختردارى و آموزش و پرورش او، پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم فرموده :

من کانت له ابنة فادبها و احسن ادبها و علمها فاحسن تعلیمها، فاوسع علیها من نعم الله التى اسبغ علیه ، کانت له منعة و سترا من النار

هر کس داراى دخترى باشد و تربیت و تعلیم او را به طور شایسته انجام دهد و درباره مخارج او نعمتهاى الهى را گسترش دهد، این عمل موجب حفظ و نگهدارى او و مانع از آتش دوزخ براى او خواهد شد.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد