رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

مقام و حرمت دختران در اسلام...

براى شناختن کامل مقام و منزلت زن در اسلام ، باید مقام و حرمت دختران را در قرآن مجید و اخبار پیامبر اکرم و اوصیاء بر حق او به دقت بررسى کرد، زیرا نقطه شروع این مطلب از آنجاست 

آل عمران 36 پس آنگاه که او را زائیده (با حالت شرمندگى ) گفت ، پروردگارا من او را مؤ نث زائیدم (دختر که براى خدمت در بیت المقدس ‍ مناسب نیست ) و خداوند داناتر است به آنچه زائید (و گفت ) نر مانند باده نیست (برتر از ماده نیست ) و بدرستیکه من او را مریم نامیدم ، و من او و ذریه او را از وسوسه شیطان رانده شده به تو پناه دارم .


و الله اعلم بما وضعت جمله معترضه اى است از قول خداوند که خداوند داناتر است که چه زائیده ، اما قول همسر عمران همچون اعتذارى بود، که دختر، شایسته اداى نذر او نیست .


حال ببینیم در قبل این معذرت و شرمندگى ، خداوند متعال چه اراده فرموده : ...

پروردگارا، وى را (مریم را) براى آن نذر قبول کرد، قبول نکوئى (مانند آن که اگر پسر بود و بلکه بهتر) و زکریا او را در کفالت خود گرفت ، هر وقت زکریا در محراب بر او وارد مى شد، رزقى آماده در پیش او مى دید، گفت اى مریم از کجا براى تو آمده ، مریم گفت از نزد خداوند به درستى که خداوند روزى مى دهد هر که را بخواهد بى حساب .


طرز بیان در رفع سرشکستگى و شرمندگى همسر عمران از دختر زائیدن و ترمیم آن با قبول بهتر از آنچه او فکر کرده بود، قابل اعجاب است ، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .


حسین سعید لخمى گفت : براى یکى از یاران ما دخترى متولد شد، نزد امام صادق علیه السلام رفت ، امام او را ناراضى دید. فرمودش اگر خداوند به تو پیغام دهد که دوست دارى من براى تو اختیار کنم یا تو خود اختیار کنى چه خواهى گفت ؟ گفت مى گویم خدایا تو براى من اختیار کن ، امام فرمود او براى او دخترى اختیار فرموده آنگاه امام فرمود: غلامى را که همسفر موسى (خضر) کشت که در قرآن فرموده :...


یعنى پس اراده کردیم که پروردگارشان پدر و مادر را عوض بدهد ایشان را (از آن غلام مقتول ) بهترى از حیث نسل او و از حیث رحم و پیوستگى .


آنگاه امام فرموده : به عوض آن غلام خداوند دخترى به ایشان عطا فرمود که از نسل او هفتاد پیغمبر به دنیا آمد.


پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

دختران مهربانى کنندگانند، کمک رسانندگانند، انس گیرندگانند، برکت دهندگانند، شستشو دهندگانند و در تجربه زندگى صدق فرموده پیامبر اکرم آشکار مى شود.


مردى نزد پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بود. وى را خبر کردند زنش ‍ دخترى زائیده رنگش دگرگون شد، پیامبر فرمود ترا چه مى شود، گفت : خیر است فرمودش بگو، گفت وقتى آمدم زنم درد زائیدن داشت ، اکنون خبر یافتم دخترى زائیده ، پیامبر فرمود: زمین بارش را مى کشد، آسمان سایه اش ‍ مى دهد، خداوند روزیش مى رساند، گلى است که آن را مى بوئى .


سپس رو به اصحاب کرد و فرمود:

کسى که دخترى ندارد مصیبت زده است ، آنکه دو دختر دارد به فریادش ‍ رسد، آنکه سه تا دختر دارد جهاد کردن و هر مکروهى از دوشش مى افتد، و آنکه چهار دختر اى بندگان خدا یاریش کنید، اى بندگان خدا به او وام دهید، اى بندگان خدا بر او رحم کنید.


معلوم است که این همه استرحام براى دختر داران در اثر رفتار غلط، ظالمانه با دختران و بى احترامى به ایشان است و گرنه آیه مبارکه و صد روایت ، مشعر بر مقام و حرمت دختران است .

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

خداوند بر زنان بیشتر از مردان مهربان است . هیچ مردى نیست که یکى از زنان محارم خود را شاد کند، مگر آنکه خداوند در روز قیامت دشواریش را آسان سازد.


امام صادق علیه السلام به جارود فرمود: شنیده ام خدا به تو دخترى داده و تو ناراضى هستى ، چه بدى براى تو دارد گلى است که آن را مى بوئى روزیش یادگیرى است ، هر آینه پیامبر اکرم پدر دختران بود.


امام صادق علیه السلام فرمود پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرموده : کسى که سه دختر یا سه خواهر را نان دهد، بهشت بر او واجب است ، گفتند یا رسول الله اگر دو تا بودند، فرمود اگر هم دو تا بودند گفتند یا رسول الله اگر یکى بود چطور، فرمود، اگر هم یکى بود.

جمره دختر عبدالله یربوعیه گفت : پدرم مرا نزد پیغمبر برد و گفت : براى او دعا کن و برکت ده ، پیامبر مرا در دامن خود نشاند و دست بر سر من گذارد، و دعا نمود و برکت داد.


امام صادق علیه السلام به یکى از اصحابش فرمود: این ازدواج تو چگونه بود؟ گفت هیچ خبرى براى مردان پیش زنان نیست ، مگر آنکه در این همسر دیدم ، اما وى با من خیانت کرد، امام پرسید چه خیانتى ؟ گفت : دخترى زائیده ، امام فرمود از این رو بدت آمد؟ بدرستیکه خداوند عزوجل فرمود:

آباؤ کم و...

یعنى پدران شما، و فرزندان شما و نمى دانید سود کدامیک از ایشان براى شما نزدیکتر است ، مقصود آنکه شما نمى دانید شاید سود دختر از پسر بیشتر باشد، در این صورت نارضامندى از دختر بیجاست .


پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

هر گاه کسى دخترى داشته باشد و او را نیکو تربیت کند و نیکو غذا دهد و از نعمت هاى خدا داده اش بر او فراوان نثار کند، براى او چون (لشکریان ) میمنه و میسره در برابر آتش خواهد بود، تا او را به بهشت برساند.


پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

هر کسى دخترى دارد، خداوند آماده کمک به او و یارى کردن او، و برکت دادن او، و آمرزیدن اوست .

امام صادق علیه السلام فرمود:

از خداوند، پروا نکنید، درباره دو ناتوان یتیمان و زنان .


پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

هر کسى دو دختر براى او زائیده شود به ایشان نیکویى کنند مادامى که با ایشان مصاحب است و ایشان با او مصاحب اند خداوند او را به بهشت داخل مى کند.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد