رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

انتقامجویی نه! نه ! به وصف امیرالمومنین ...

اینک نگاههاى آن حضرت رنگ وداع به خود گرفته است. دوباره یک یک حاضران را از نظر گذرانید و در همان حال فرمود: « حفظکم الله من اهل بیت و حفظ فیکم نبیکم. »خداوند شما اهل بیت پیامبر را حافظ و نگهدار باشد و سنتها و یادگارها و فرمانهاى آن عزیز را در میان شما زنده و جاوید بدارد.

دیگر هنگام خداحافظى فرا رسیده است. دلى به این دنیا نبسته بود تا بخواهد به سختى از آن دل بکند. آرام و شمرده، در حالى که چشم برهم مى نهاد، زمزمه کرد: « استودعکم الله و اقرا علیکم السلام و رحمه الله و برکاته. » شما را به خدا مى سپارم و سلام و درود خداحافظى بر شما مى فرستم. رحمت و برکات خدا بر شما باد.

اما ناگهان آنچنان که گویا نکته مهمى به خاطرش آمده باشد، حرکتى کرد، چشم گشود و با صدایى رسا و محکم فرمود:

« یا بنى عبدالمطلب لا الفینکم تخوضون دماء المسلمین خوضا. تقولون قتل امیرالمومنین، قتل امیرالمومنین. الا لایقتلن بى الا قاتلى! » اى خاندان عبدالمطلب! مبادا ببینم که در خون مسلمانان غوطه ور شده اید به این بهانه که بگویید: امیرالمومنین را کشتند، امیرالمومنین را کشتند. هوشیار باشید، با شما سخن مى گویم. به خاطر کشته شدن من جز قاتل من نباید کشته شود.


همه مى دانستند قاتل او از گروه خوارج است و دشمنى آنان با حضرت على و دیگر مسلمانان، کاملا آشکار بود. بازمانده خوارج نیز مورد شناسایى بودند و چه بسا عده اى مى خواستند به بهانه آنکه قاتل امیرالمومنین همان خوارج هستند خون خوارج و یا حتى دیگران را به این عنوان که از خوارج هستند، بریزند و خلاصه در جامعه فتنه برخیزد و خون ناحق ریخته شود. 


به هر حال پس از این هشدار که با هیجان بیشترى ادا شد و ضعف را کاملا بر آن حضرت مستولى کرد، کوشید سخن دیگرى نیز بر زبان آورد، با زحمت و سختى بسیار فرمود:


« انظروا اذ انا مت من ضربته هذه فاضربوه ضربه بضربه » . اگر من از این ضربت مردم،- که مى میرم- در برابر ضربتى که او به من زده است فقط یک ضربت به او بزنید.


و به عنوان آخرین سفارش فرمود: « و لا یمثل بالرجل. فانى سمعت رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم یقول: ایاکم و المثله، و لو بالکلب العقور. » مبادا که قاتل مرا مثله کنید. اعضاى بدنش را- چنانچه رسم عرب در دوران جاهلیت بود- قطعه قطعه نکنید. چون من از رسول خدا شنیدم که فرمود: از مثله کردن بپرهیزید هر چند درباره سگ هار و آزار رساننده باشد.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد