رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رمضان به وصف امیرالمومنین ...

ماه رمضان را دریابید و قدر بدانید چرا که روزه ى این ماه سپرى است در برابر آتش. خداوند درباره ى ماه رمضان مى فرماید: 

ماه رمضان، همان ماهى است که قرآن در آن نازل شده است. همان قرآنى که هدایت است براى مردم و روشنگریهاى هدایت و جدایى میان حق و باطل مى باشد. پس هر یک از شما که این ماه را درک نمود باید که در آن ماه روزه بگیرد.


و در آیه ى بعدى مى فرماید: و اذا سالک عبادى عنى فانى قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لى و لیومنوا بى لعلهم یرشدون [ سوره ى بقره، آیه ى 186. ] اى پیامبر هنگامى که بندگان من درباره ى من از تو مى پرسند، به آنان بگو من به ایشان بسیار نزدیکم و دعوت دعوت کننده را آنگاه که مرا مى خواند اجابت مى کنم. پس باید که مردمان استجابت دعاى خویش را از من بخواهند و به من ایمان بیاورند، باشد که رشد یابند.


و درباره ى روزه هم مى فرماید: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون [ سوره ى بقره، آیه ى 182. ] اى مومنان روزه بر شما واجب گشته است، چنانچه بر پیشینیان شما واجب شده بود، شاید که تقوى پیشه کنید.


و نیز مى فرماید: انا انزلناه فى لیله القدر و ما ادریک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر [ سوره ى قدر، آیه ى 1 تا 3. ] ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و تو چه مى دانى شب قدر چه شب گرانقدرى است . شب قدر از هزار ماه برتر و بهتر است.


با توجه به این آیات شریفه روشن مى شود که ماه رمضان:

»» ماه نزول قرآن است.


»» ماه روزه است.


»» ماه دعا است.


»» ماه تقواست که نتیجه ى روزه است.


»» شب قدر در این ماه است


در سخن زیبایى از پیامبر اکرم نقل است که فرمود:


»» ماه رمضان ماه خداى عزوجل است.


»» ماه رمضان ماهى است که خداوند نیکیها را دو برابر مى شمارد.


»» ماه رمضان ماهى است که خداوند در آن ماه بدیها را محو و نابود مى کند.


»» ماه رمضان ماه برکت است، ماه انابه و بازگشت به سوى خداست.


»» ماه توبه از گناهان است، ماه آمرزش خطاهاست.


»» ماه آزادى از آتش دوزخ است، ماه رستگارى با رسیدن به بهشت است.


مراقب باشید که در این ماه از تمامى حرامها بپرهیزید. در این ماه قرآن زیاد بخوانید. حاجتهاى خویش را از خدا در این ماه بخواهید. پیوسته به یاد و ذکر خدا مشغول باشید. مبادا که ماه رمضان نزد شما مانند ماههاى دیگر باشد، زیرا که این ماه نزد خداوند قربت و فضیلتى بر دیگر ماهها دارد. مبادا روزه ى ماه رمضان مانند روزى باشد که در آن روز، روزه نیستید.


[ [عن ابى عبدالله علیه السلام قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم: شهر رمضان شهر الله عزوجل، و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات، و یمحو فیه السیئات، و هو شهر البرکه، و هو شهر الانابه، و هو شهر التوبه، و هو شهر المغفره و هو شهر العتق من النار، و فوز بالجنه.


الا فاجتنبوا فیه کل حرام، و اکثروا فیه من تلاوه القران، و سلوا فیه حوائجکم، و اشتغلوا فیه بذکر ربکم و لایکونن شهر رمضان عندکم کغیره من الشهور، فان له عند اله حرمه و فضلا على سائر الشهور، و لا تکونن شهر رمضان یوم صومکم کیوم فطرکم. "بحارالانوار، ج 93، ص 340". ] ]

در بیانى هم از حضرت امیرالمومنین علیه السلام از این ماه به ماه صبر تعبیر شده است. [ بحارالانوار، ج 93، ص 341. در قرآن مى خوانیم: و استعینوا بالصبر و الصلاه- سوره ى بقره، آیه ى 45- صبر در این آیه یعنى روزه. ]


امام زین العابدین این ماه را ماه صیام، ماه اسلام، ماه پاکیزگى، ماه پاک شدن از گناهان و ماه قیام مى نامند. [ شهر رمضان، شهر الصیام، شهر الاسلام و شهر الطهور و شهر التمحیص و شهر القیام "دعاى چهل و چهارم از صحیفه ى سجادیه". ]


پیامبر اکرم در آخرین جمعه ى ماه شعبان خطبه اى در اهمیت ماه رمضان خواند و به نکاتى بس مهم که به انجام آنها در این ماه سفارش اکید شده است، اشاره فرمود. از آن جمله فرمود: در این ماه بر فقیران و بینوایان تصدق کنید. پیران و سالخوردگان را بزرگ شمارید، به خردسالان رحمت آورید، به خویشاوندان بپیوندید و زبان خود را از سخن ناروا و چشم و گوش خود را از حرام بازدارید و به یتیمان مهربانى کنید تا با یتیمان شما هم مهربانى کنند. [ ... و تصدقوا على فقرائکم و مساکنکم و وقروا کبارکم، و ارحموا صغارکم، و صلو ارحامکم، و احفظوا السنتکم و غضوا عما لایحل الیه ابصارکم، و عما لایحل الاستماع الیه اسماعکم و تحننوا على ایتام الناس یتحنن على ایتامکم. "امالى صدوق، ص 85". ]

 

موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد