رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

نماز به وصف امیرالمومنین ...

بترسید از خدا درباره ى نماز. نماز بهترین کارهاست و ستون دین شماست.

هدف از خلقت جن و انس عبادت است: ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون [ ذاریات/ 56. ] و نماز زیباترین جلوه گاه عبادت خداست. خداوند در آیات بسیارى از قرآن به صورتهاى مختلف به خواندن نماز دستور داده است و بزرگترین و مهم ترین ویژگى پیامبران و مومنان را اقامه نماز نامیده است: آنگاه که ابراهیم، هاجر و اسماعیل را به امر خداوند به مکه مى اورد، عرض مى کند: ربنا انى اسکنت من ذریتى بواد غیر ذى زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلاه [ ابراهیم/ 37. ] اى پروردگار ما! من یکى از فرزندانم را در سرزمینى بى آب و علف، نزد خانه محترم تو ساکن کردم. خدایا! چنین کردم تا آیندگان نماز را بپا دارند.


و نیز درباره خود و فرزندانش دعا مى کند که: رب اجعلنى مقیم الصلاه و من ذریتى [ ابراهیم/ 40. ] پروردگارا! من و فرزندانم را برپادارندگان نماز قرار ده. خداوند به حضرت موسى فرمان مى دهد: اننى انا الله لا اله الا انا فاعبدنى و اقم الصلاه لذکرى [ طه/ 14. ] این منم، الله! معبوى جز من نیست. مرا عبادت کن و به یاد من نماز بگزار. از زبان حضرت عیسى مى فرماید: و جعلنى مبارکا این ما کنت و اوصانى بالصلاه و الزکاه ما دمت حیا [ مریم/ 31. ] خداوند مرا هر کجا که باشم پر خیر و برکت قرار داد و مرا سفارش فرمود تا زمانى که زنده ام نماز بخوانم و زکات بدهم. 


در وصایاى حضرت لقمان به فرزندش آمده است: یا بنى اقم الصلاه و امر بالمعروف و انه عن المنکر [ لقمان/ 17. ] فرزندم! نماز را به پاى دارد و امر به معروف کن و نهى از منکر نما. درباره ى بندگان برگزیده خود هم مى فرماید: رجال لاتلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاه و ایتاء الزکاه [ نور/ 37. ] بزرگ مردانى که داد و ستد ایشان را از یاد خدا و اقامه نماز و دادن زکات بازنمى دارد.

و بالاخره آنکه خطاب به پیامبر مى فرماید:


قل لعبادى الذین امنوا یقیموا الصلاه و ینفقوا مما رزقناهم سرا و علانیه [ ابراهیم/ 31. ] اى پیامبر! به بندگان مومن من بگو نماز را به پاى دارند و از آنچه روزى شان کرده ام- آشکار و نهان- انفاق نمایند. بیشترین مباحث و حجیم ترین کتابها در موضوعات دینى به بحث نماز اختصاص یافته است و روایات بسیار زیادى در اهمیت نماز و دیگر امور مربوطه به این امر شریف و مهم، وارد شده است که برخى روایات را به مناسبت این مبحث، مى آوریم:


پیامبر فرمود: مراقب نمازها باشید. چون روز قیامت فرارسد خداوند بنده را حاضر مى فرماید و نخستین چیزى که از او مى پرسد نماز است. اگر آن را کامل به جا آورده باشد- که هیچ- و در غیر این صورت او را به آتش مى افکند. مبادا نمازتان را تباه کنید. زیرا هر کس نمازش را تباه سازد خداوند او را با قارون و فرعون و هامان- که خدا لعنت و خوارشان کند- محشور مى کند.

و این حق خداست که چنین کسى را همراه با منافقان به دوزخ درآورد. واى به حال کسى که مراقب نمازش نیست. [ حافظوا على الصلوات. فان الله تبارک و تعالى اذا کان یوم القیامه یاتى بالعبد فاول شى ء یساله عنه، الصلاه ، فان جاء بها تامه، و الا زخ فى النار. و قال: لاتضیعوا صلاتکم، فان من ضیع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان- لعنهم الله و اخزاهم- و کان حقا على الله ان یدخله النار مع المنافقین. فالویل لمن لم یحافظ صلاته. "بحارالانوار ج 79 ص 202". ] و نیز فرمود: فاصله میان کفر و ایمان جز ترک نماز نیست [ ما بین الکفر و الایمان الا ترک الصلاه. "بحارالانوار ج 79 ص 217". ]


و امیرالمومنین علیه السلام به یارانش چنین سفارش فرمود: با نماز پیمان متقابل ببندید و مراقب انجام آن باشید. و فراوان نماز بگزارید و به وسیله ى نماز به خدا تقرب جویید. نماز در اوقات معین بر مومنان واجب است. 


آیا نشنیده اید که وقتى از دوزخیان مى پرسند: چه چیزى باعث شد که شما را به آتش بیفکنند ؟ ئو آنها پاسخ مى دهند: ما نمازگزار نبودیم. نماز مانند برگى که از درخت فرومى ریزد، باعث ریزش گناهان مى گردد و بند گناه از گردن بنده مى گسلد. نماز همان است که پیامبر آن را به گرمابه اى تشبیه کرده است که بر در خانه ى آدمى است و او در شبانه روز پنج نوبت خود را در آن حمام مى شوید. و به این ترتیب دیگر چرک و آلودگى بر تن او نمى ماند. [ تعاهدوا امر الصلاه و حافظوا علیها.


 و استکثروا منها، و تقربوا بها، فانها کانت على المومنین کتابا موقوتا. الا تسمعون الى جواب اهل النار حین سئلوا: ' ما سلککم فى سقر قالوا لم نک من المصلین' "مدثر/ 42" و انها لتحت الذنوب حت الورق و تطلقها اطلاق الربقه. و شبهها رسول الله صلى الله علیه و آله بالحمه تکون على باب الرجل، فهو یغسل منها فى الیوم و اللیله خمس مرات. فما عسى ان یبقى علیه من الدرن. "بحارالانوار ج 79 ص 25". ] نماز هم آلودگى را از روح انسان مى زداید.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد