رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

منظم باشیم به وصف امیرالمومنین ...

شما دو فرزندم- حسن و حسین- و همه خاندان و فرزندانم، و هر کس را که این وصیت من بدو رسد، به تقواى از خدا و سامان بخشیدن به کارها سفارش مى کنم. 

فرینش، بر اساس نظمى الهى بنا نهاده شده است. تمام قوانین سارى و جارى در خلقت حکایت از نظمى دارد که خداوند در پدیده هاى هستى قرار داده است. چنانچه در قرآن کریم از زبان حضرت موسى در معرفى پروردگار مى خوانیم: « ربنا الذى اعطى کل شى ء خلقه ثم هدى » پروردگار ما همان کسى است که همه چیز را خلعت خلقت پوشانید و آنگاه هدایت فرمود.


و نیز مى خوانیم: « الذى خلق فسوى و الذى قدر فهدى » خداوندى که- مخلوقات را- آفرید و استوار گردانید. همان کس که اندازه گرفت و هدایت فرمود.


تابش آفتاب و فروغ مهتاب و پرتو ستارگان و بارش باران و تلاطم امواج و رویش گیاهان، جلوه هایى از نظم حاکم در آفرینش خداوندگار قادر متعال است.


 همانگونه خلقت خداوند بر پایه نظمى شگفت انگیز و بهت آور استوار است، دین خدا هم بر مبناى نظمى الهى پابرجاست. نخستین و مهمترین جلوه نظم دین در عبادات رخ نموده است:

»» نماز که پایه دین معرفى شده است، در اوقاتى معین و با نظم و ترتیبى مشخص انجام مى گیرد.


»» روزه در زمانى معلوم و در اوقاتى خاص از شبانه روز، مقرر گشته است.


»» حج در زمانى خاص و با ترتیبى کاملا دقیق و مرتب انجام مى پذیرد.


»» اندازه و میزان زکات و خمس در اموالى معین، واجب شده است.


»» حتى استحبابات دینى، خواب و بیدارى، استراحت و تغذیه و... همگى نظم و حساب و کتاب ویژه خود را داراست. و خلاصه آنکه تمامى اعمال و رفتارهاى فردى و اجتماعى بر اساس نظم و ترتیبى خاص، مقرر گشته است.


یکى از پایه هاى اصلى دین، امامت و ولایت است و امامت، عامل اصلى نظم دین و نظام مسلمین است.


 چنانچه حضرت صدیقه طاهره در خطبه معروفى که در مسجد نبوى ایراد فرمودند، به این امر بسیار مهم اینگونه تصریح و تاکید کردند: و جعل الله... امامتنا نظاما للامه [ بحارالانوار ج 6 ص 111. ] خداوند امامت ما را نظامى براى امت قرار داده.


 و در سلام به ائمه مى گوییم: السلام علیکم یا من هم زمام الدین و نظام المسلمین [ بحارالانوار ج 98 ص 260. ] درود بر شما اى بزرگانى که زمام و سررشته دین و نظام و سامان مسلمین شما هستید. و خطاب به حضرت صاحب الزمان هم عرض مى کنیم: انت نظام الدین و عز الموحدین [ بحارالانوار ج 99 ص 99. ] دین به وجود نازنین تو سامان مى گیرد و یکتاپرستان با قیام تو عزت مى یابند.


بى تردید سامان بخشیدن به امور فردى و اجتماعى، موجبات پیشرفته و پیروزى و سربلندى جامعه مى باشد، اما فراتر از این نکته، آن است که بدانیم پیروى از امامان شیعه عامل اصلى نظام جامعه مسلمانان است و سامان جهان و عزت مسلمانان نهایتا در حضور حضرت صاحب الزمان جلوه گر مى شود. 


و نهایتا آنکه آن حضرت خود درباره قرآن فرموده است:الا ان فیه... نظم ما بینکم. [ نهج البلاغه نسخه ى صبحى صالح خطبه ى 158. ] آگاه باشید که- رمز- نظم میان شما در قرآن است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد