رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

عرفانی ترین لحظه ها ...

سخن گفتن درباره فاطمه زهرا(س) بسیار دشوار است...

او شخصیتی است که در آسمانها شناخته شده تر از زمین است؛ هرچند زمینیان هم به فراخور توان خود می توانند به درک حال و مقام او نایل آیند. 

 

معنویت قدسی فاطمه(س) در قرآن کریم، جلوه ای تام یافته است. جمال معنوی و اوج پاکی و عصمتش، در آیه تطهیر، درخشش انسان کامل را متجلی ساخت، آیه مباهله شاهدی بر شکوهمندی و قدر و جلالتش شد. 

 

سوره «هل اتی» جلوه ای از مروت و ایثار فاطمه(س) را همراه با عارفانه ترین زمزمه هستی -«علی حبه »- تجسمی زیبا بخشید. 

 

 این جویبارهای فضیلت به هم پیوند خورد و در سوره «کوثر» مجموعه ای دل انگیز از زیبایی ها و اصالتها را رقم زد و آن را به عنوان هدیه ای الهی، تقدیم رسول خاتم(ص) کرد، زیرا فاطمه(س) یکی از مظاهر فیض مداوم و جریان پر برکت حرکت محمدی است که استمرار آن را با ذریه خویش تضمین کرد. 

 

 از جمله ویژگی های فاطمه زهرا، علم و معرفت اوست. از این رو، به سراغ خطبه معروف او می رویم که در قسمتی از این خطبه سراسر معارف ناب، با دید وسیع و عمیق به هجده ویژگی این کتاب آسمانی اشاره شده است. 


قرآن در خطبه حضرت زهرا(س)
شما ای بندگان خدا! مورد خطاب امر و نهی الهی هستید و حاملان دین و وحی خدا و امین پروردگار در اجرای احکام الهی و ابلاغ کنندگان آنها به امتها.  

 

نگه دارنده حق خدا در نزد شما و پیمانی که به شما واگذار فرموده، و جانشینی که در میان شما قرار داده، کتاب گویای الهی، قرآن صادق است که دارای نوری بلند، و شعاعی روشنگر، و دلایل واضح و لطایف آشکار، و ظواهری روشن است، و پیروان قرآن، همواره در مرتبه ای هستند که مورد آرزوی دیگران هستند. پیروی از قرآن به بهشت رهنمون می شود، و گوش دادن به ندای قرآن موجب نجات است. 

 

 به وسیله قرآن به دلایل نورانی الهی، و واجبات خدا، و محرماتی که باید از آنها اجتناب شود، و آیات قدرت و عظمت روشن الهی و براهین آشکار و فضایل انسانی و مواردی که اذن عطا شده و مقررات واجب گردیده می توان رسید. 


شرح خطبه فاطمی در باب قرآن
1- کتاب ا... الناطق: اولین ویژگی که حضرت برای قرآن ذکر کرده اند، ناطق بودن است، یعنی قرآن به طور واضح بر مراد متکلم دلالت دارد. کتاب ا... الناطق، یعنی مقاصد قرآن مانند نطق و بیان روشن است و دیگر جای ابهامی باقی نمانده است. (جاثیه/29) 


2- القرآن الصادق: یکی دیگر از ویژگی های قرآن در کلام حضرت زهرا سلام ا... علیها صادق بودن قرآن است؛ بدین معنا که قرآن در بیان معارف و احکام و مسائل مربوط به اجتهاد و تعالیم مربوط به دین مبین اسلام صادق است و از هر گونه کذب و دروغ بری است و کاملاً با واقع مطابقت دارد. 


3- النور الساطِع: لفظ ساطع از ریشه سطع به معنای درخشان و پرتوافکن است. در اینجا نور را به معانی مختلف دانسته اند، ولی شاید بهترین آن این باشد که قرآن بهترین غذا و مواد سالم برای روح انسانی است که خلاء موجود در آن را از بین می برد و این جمله به این مسأله اشاره دارد. 

 
4- الضیاء اللامِع: ضیا به معنای روشنایی است و لامع اسم فاعل از لمعان به معنای روشن شدن و درخشیدن است. پس الضیا اللامع به معنای آن است که قرآن دارای شعاعی روشنگر است. 


5- بینة بصائره: مراد این است که دلایل و استدلالات قرآن روشن و واضح است و برای هر کس این استدلالات قانع کننده است و با وجود این دلایل هیچکس نمی تواند بهانه جویی کند. 


6- منکشفة سرائره: منکشفه به معنای ظاهر و آشکار است و سرائره جمع «سریره» به معنای راز است؛ پس منکشفه سرائره یعنی رازهای قرآن ظاهر و آشکار است، البته مراد آشکار بودن نزد اهلش است. 


7-متجلیة ظواهره: متجلیه به معنای چیز نمودار و روشن است و ظواهر جمع «ظاهره» به معنای آشکار است، یعنی ظواهر قرآن متجلی و قابل فهم است. 


8- مغتبِط بِه أشیاعه: مغتبط به معنای غبطه خوردن به حال کسی است، بدون آنکه زوال آن را در وی بخواهد؛ غبطه در مقابل حسد است. در این سخن آن حضرت به این مطلب اشاره کرده است که پیروان این کتاب باید مورد غبطه و آرزوی ملتهای دیگر باشند و مقام شامخی در تمام ابعاد زندگی به دست آورند تا مایه حسرت و رشک دیگران باشند. این امتیاز و برتری است که پیروان قرآن به واسطه عمل به آن به دست می آورند. 


9- قائدُ •لَی الرضوان •تباعه: حضرت صدیقه طاهره در این بند اشاره دارند که نتیجه پیروی از قرآن، رضوان و خشنودی است و مقصود از رضوان می تواند «خشنودی خداوند» یا «بهشت» باشد. 


10- مؤد الی النجاة •ستماعه: گوش دادن به قرآن انسان را به نجات می رساند؛ البته گوش دادنی که با تمایل و عمل کردن به آن باشد و شخص به خاطر معاصی ، کدورت در قلب نداشته باشد. 


11- بِه تنال حجج ا... المنورة: به وسیله قرآن می توان به حجتهای روشنگر الهی دست یافت و این روشنگری است که دیگر عذری باقی نمی گذارد. 


12- عزائمه المفسرة: این جمله عطف است به جمله قبلی، و معنایش این است که به وسیله قرآن می توان به تفسیر احکام حتمی دست یافت.  


13- محارمهُ المحذرة: با قرآن می توان به کارهای حرامی که موجب عذاب و سخط الهی است، دست یافت. در قرآن از حرام الهی به حدود (مرزها) تعبیر شده است. 


۱۴- بیناته الجالیة و براهینه الکافیة: به وسیله قرآن می توان به دلایل روشن و برهانهای کافی رسید. در دو جمله فوق توصیف بینات به جالیه و براهین به کافیه برای تأکید می باشد. 


۱۵-جمله براهینه الکافیه اشاره به این نکته دارد که در قرآن برای هر کسی به اندازه فهم و فراخور استعدادش دلیل وجود دارد. 


16- فضائله المندوبة:در قرآن می توان به فضیلتهایی دست یافت که بر آنها تأکید شده است؛ مانند نماز شب، نافله ها، استغفار در سحرگاهان. به مستحب، مندوب نیز گفته شده، زیرا در شرع به آن دعوت شده است. 


17-رخصته الموهوبة: رخصت به معنای آسانی و گشایش در کار است و موهوبه به معنای بخشیده شده است. در قرآن می توان به اعمالی رسید که خداوند آنها را آسان گرفته و به مردم بخشیده است. 


18-شرائعه المکتوبة: شرایع جمع شریعت است و مکتوبه کنایه از حتمی بودن آن شریعت است. به وسیله قرآن می توان به شرایع و احکام حتمی و غیرقابل نسخ رسید. شرایع حتمی عبارتند از: اصول معارف الهی از قبیل معرفت ربوبی، معرفت انبیا، ملائکه و معاد که در تمام مکاتب الهی مساوی هستند. 

 

موقق باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد