رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

نمایش قدیمیترین درب چوبی در حرم مطهر رضوی ...

در چوبی «دارالسیاده» شاهکار هنری دوره ایلخانان مغول به عنوان قدیمی‌ترین در چوبی حرم مطهر امام رضا(ع) با هفت قرن قدمت در گنجینه تاریخ مشهد... 

در منبت‌کاری شده «دارالسیاده» در سال 735 هجری قمری در دوره ایلخانان مغول توسط استاد «علی نجار نیشابوری» و به سفارش یکی از امرای وقت ساخته شده است.
 

 هر لنگه این در به ارتفاع 294، عرض 99 و به ضخامت 30 سانتیمتر می‌باشد و تزیینات زیبا و خیره‌کننده بر روی در، این اثر هنری را از دوره‌های قبل و بعد متمایز می‌سازد.
 

 استاد «علی نجار نیشابوری» برای تزیین این در از گره‌های هندسی با تلفیق نقوش گیاهی منبت‌کاری شده بهره برده است و استفاده از رنگ‌های لاجوردی، زنگار و ترنج در دوره‌های بعد به نقش و نگار روح‌نواز این اثر هنری افزوده است .  

 

چهارچوب در دارالسیاده دارای سه حاشیه تزیینی با نقش گیاهی طرح لوتوس(نیلوفر آبی) و نقش گره پنج و شش منبت‌کاری شده و طرح تزیینی لوتوس به عنوان یک نقش کلیدی و شاخص در هنرهای قرون هفتم و هشتم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 


 محل نصب قبلی این در، شمال دارالسیاده( ورودی دارالسیاده ازسمت ایوان طلای صحن عتیق) بوده که پس از تعمیر و تغییرات ایجاد شده در رواق‌های حرم مطهر حضرت رضا(ع) به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده است.  


در حال حاضر 182 اثر تاریخی فرهنگی، هنری و معنوی در گنجینه تاریخ مشهد موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد. 


قدیمی‌ترین شیء موجود در گنجینه تاریخ مشهد سنگ مقام شریف امام رضا(ع) می‌باشد که قدمت آن به سال 516 هجری قمری می‌رسد، افزود: آنچه که این گنجینه را با ارزش کرده وجود اشیائی است که به نحوی در ارتباط با حرم حضرت رضا(ع) می‌باشد.  

 

سنگاب خوارزمشاهی را با ارتفاع 110 سانتی‌متر و با قطر دهانه 123 سانتی‌متر که قدمت آن به سال 597 هجری قمری می‌رسد.این سنگاب از سنگ سیاه یکپارچه تراشیده شده و یکی از بهترین نمونه‌های هنر سنگ تراشی محسوب می‌شود. 


یکی دیگر از اشیاء قابل توجه، گلوله توپی است که در سال 1330 هجری قمری توسط دولت تزاری روسیه به گنبد مطهر اصابت نمود که هم‌اکنون در گنجینه تاریخ مشهد نگهداری ‌می‌شود. 


 محراب زرین فام را نیز با تاریخ ساخت 612 هجری قمری یکی از قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین اشیاء موجود عنوان کرد و افزود: در حرم مطهر امام رضا(ع) سه محراب کاشی زرین فام وجود داشته که طی فعالیت‌های ساختمانی در سال‌های 1340 تا 1344 از دیوار بنا جدا شده و بعدها به موزه آستان قدس رضوی انتقال یافته است. 

 

موفق باشید... 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد