رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

عشق ورزی حلال از نظر اسلام...

عشق ورزی حلال از نظر اسلام... 

گل 

از آنجایی‌که دین اسلام به‌عنوان کامل ترین دین الهی مطرح است و نیازمندی‌های بشری را در هر زمانی جوابگوست؛ نسبت به ازدواج و کانون مقدس خانواده، تشویق‌ها و ترغیب‌های زیادی نموده است، تا جایی‌که بیت‌المال را یکی از ابزارهای رسیدن به چنین هدفی قلمداد می‌کند و علاوه بر موارد ضروری تکلیف کرده تا حاکم حکومت اسلامی برای رفع معضل جوانان و پیشگیری از افتادن در ورطه انحراف و مفاسد اجتماعی از بیت‌المال مسلمانان استفاده کند. در این خصوص پیامبر عظیم‌شان اسلام می‌فرمایند:

«ما بنی بناء فی‌الاسلام احب الی الله عزوجل من‌التزویج»

«در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوب‌تر از بنای ازدواج نیست»

پاکدامنی و عفت در همه ملل ستودنی است و مختص قشر خاصی نبوده و نیست وبه همین‌دلیل در همه کشورها برای ازدواج آئین مخصوصی با توجه با قوانین و فرهنگ هر ملتی وجود دارد.

در اسلام عشق‌ورزی تنها در ازدواج، پسندیده شمرده می‌شود. 

بدون شک اعتقادات و باورهای دینی بهترین معیار در امر ازدواج هستند که مسلماً نتایج مثبت فراوانی را نیز در پی خواهد داشت. در واقع معنویت به زندگی انسان معنا می‌بخشد ، در خانواده‌ای که ایمان اصل قرار داده شود و محور زندگی مشترک بر معنویت قرار بگیرد و با معیارهایی که اسلام و قرآن عنوان می‌کنند ، زندگی مشترک پایه‌ریزی شود ، دستیابی به ازدواج موفق امکان‌پذیر خواهد بود و موجب خوشنودی خداوند و پیامبر اسلام(ص) می‌شود و همچنین تحسین دیگران را هم درپی خواهد داشت.  

معنویت، انسان را به هدفی عالی می‌رساند و حلال مشکلات ، برطرف‌کننده نارسایی‌ها در نظام خانواده و اجتماع است. معنویت نقش بسزایی درکامیابی و سعادت یک زندگی مشترک دارد.

طرفین قبل‌از ازدواج بهتر است بدانند چه هدفی دارند و براساس هدف اصلی برنامه‌ریزی کنند، میزان پایبندی طرفین به اعتقادات مذهبی از اهمیت بسزایی برخودار است.  

در ازدواج زن و مرد به‌عنوان زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار گرفته و زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. تناسب زوجین در ابعاد معنوی و شخصیتی می‌تواند به خوشبختی و موفقیت طرفین منتهی شود ، با توجه به تاثیر رفتارها و تربیت خانوادگی افراد در زندگی جدید ، مد نظر قرار دادن پیشینه خانوادگی طرفین اهمیت بسزایی در موفقیت زندگی دارد. 

 

 ازدواج‌هایی که معنویت در آن اصل قرار می‌گیرد ، از شیرینی و حلاوت بیشتری برخودار خواهند بود. ایمان جاذبه و کشش نیرومند و قوی میان طرفین را به عزت و انسانیت سوق می‌دهد.

در فضای معنوی طرفین خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال، رفتار و گفتارشان می‌دانند، در صحبت‌هایشان صداقت دارند و رویاهایشان از زندگی آینده صادقانه بیان می‌شود ، درصورت برخورد با مشکلات عمیق‌تر و منطقی‌تر برخورد می‌کنند، ارتباطات عمیق و صمیمی است، همدلی وجود دارد، سنت‌های غلط و تجملات از بین می‌رود و موضوع ساده کردن ازدواج مورد توجه قرار می‌گیرد ، سیر پرورش شخصیت افراد به سمت تکامل است و فضائل اخلاقی و انسانی در رأس قرار می‌گیرد.

 

طرفین یکدیگر را مستعد کمال، پیشرفت و تحول می‌پندارند، تاکیدشان بر صفات برجسته و مثبت یکدیگر است، تغییرات رفتاری و پیشرفت فکری و اخلاقی یکدیگر را تحسین می کنند، با ارائه پیشنهاد مناسب در خصوص حل مسائل و اعتقاد به گفتگوهای سازنده و ثمربخش، در تصمیم‌گیری مشارکت می کنند و در هدایت زندگی مشترک از هماهنگی لازم برخوردار هستند، مصلحت زندگی را بر منفعت شخصی ترجیح می‌دهند و سعی می‌کنند خواسته‌های فردی خود را در راه تحقق اهداف زندگی مشترک نادیده بگیرند و هرجا که مصلحت بزرگتری مطرح است انعطاف‌پذیری بیشتری نشان می‌دهند، به تکامل یکدیگر می‌اندیشند، به تقویت روحیه یکدیگر فکر می‌کنند ، از انتخاب خود راضی هستند، قدرشناس، خوش‌قول، صحبت‌پذیر و قهرگریز، مثبت‌نگر، شاد، کم‌توقع، صبور و باحوصله هستند و کلام حق و منطق صحیح را از جانب یکدیگر می‌پذیرند.

در معنویت، عشقی راستین و حقیقی وجود دارد، خدعه و نیرنگ، تظاهر و دروغ وجود ندارد.

بی‌اعتنایی و بی‌توجهی افراد به معنویت می‌تواند مشکلات و موانعی را در زندگی مشترک ایجاد کند: این نوع روابط بسیار سست و شکننده خواهند بود و رابطه‌ها هر روز کمرنگ‌تر می‌شود ، طرفین خود را ملزم به رعایت تعهدات اخلاقی نمی‌بینند ، خود را در چهارچوب ازدواج و خانواده قرار نمی‌دهند ، دچار لغزش و اشتباه می‌شوند ، به خواسته‌های یکدیگر توجهی ندارند ، عملکردها موجب مخالفت طرفین می‌شود.

 

رفتارهای ناپسندخود را توجیه می‌کنند، مذاکره و گفتگو معنا ندارد، افراد ارزشی برای یکدیگر قائل نمی‌شوند، تنش و بحران در زندگی وجود دارد، تفاهم و رابطه‌ حسنه‌ای وجود ندارد، یکدیگر را با دیگران مقایسه می‌کنند، توقعات بیجا از یکدیگر دارند، از انتخاب خود پشیمان هستند ، یکدلی و یکرنگی وجود ندارد ، طرفین نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت هستند و هیچ‌گونه تعلق خاطری ندارند، از کلمات ناسزا و ملال‌آور در صحبت‌هایشان استفاده می‌کنند، از مرز تعادل خارج می‌شوند، کانون خانواده برایشان اهمیتی ندارد، به منافع شخصی خودشان می‌نگرند، صمیمیت و رفاقت معنی ندارد و لجاجت و رقابت ناسالم وجود دارد.

 

زندگی بدون معنویت دوامی ندارد و طولی نخواهد کشید که آتش عشق به سردی تبدیل می‌شود و شیرینی موقتی زندگی کوتاه به تلخی دائمی مبدل می‌شود، هیچ زندگی مشترکی نمی‌تواند بدون معنویت به مسیر خود ادامه دهد. معنویت داروی شفا بخش و التیام‌دهنده ضعف‌ها و کمبودها و نارسایی‌‌هایی است که معمولا در نظام خانواده پیش می‌آید و هدایت‌کننده انسان به سوی سعادت و بهروزی است و به استناد مضمون آیه 32 سوره مبارکه نور خداوند می‌فرماید: مقدمات ازدواج را فراهم نمائید و از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد.

به امید آنکه همه جوان‌ها با قرار دادن معیار ایمان و شناخت کافی بهترین تصمیم را که همان انتخاب عاقلانه و صحیح است، بگیرند و سعادتمند شوند. 

 

موفق باشید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد