رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رشوه خوای بلای بزرگ جامعه ها...

یکی از بلاهای بزرگی که از دیرباز دامنگیر بشر شده و با شدت بیشتر ادامه دارد...

بلای  رشوه خواری است که یکی از بزرگترین موانع اجرای عدالت اجتماعی بوده و می باشد. 

رشوه خواری سبب می شود قوانینی که باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود مظالم نیرومند که باید قانون آنها را محدود کند به کار افتد زیرا زورمندان همواره قادرند با نیروی خود از منافع خویش دفاع کنند و این ضعفا هستند که باید منافع و حقوق آنها در پناه قانون حفظ شود. 

اگر رشوه در هر اجتماعی راه یابد زندگی مردم از هم می پاشد و ظلم و فساد و بی عدالتی و تبعیض در همه سازمانها نفوذ می یابد و از فانون و عدالت جز نامی باقی نمی ماند. 

در اسلام مسوله رشو هخوار یبه شدت مورد تقبیح قرارگرفته و یکی از گناهان کبیره به شمار آمده است.در هر صورت پولی که از این طریق به دست می آید حرام و نامشروع است.د رنهج البلاغه در داستان هدیه آوردن اشعث بن قیث می خوانیم که او برای پیروزی بر طرف دعوای خود در محکمه عدل علی (ع) متوسل به رشوه شده و شبانه ظرفی پر از حلوای لذیذ به خانه علی (ع) آورد و نام آن را هدیه گذاشت .علی (ع) بر آشفت و فرمود:سوگواران بر عزایت اشک بریزند! آیا با این عنوان آمده ای که مرا فریب دهی و از آیین حق باز داری؟به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را با آنچه درزیر آسمانهای آنهاست به من دهند که پوست جوی را از دهان مورچه ای بگیرم هرگز نخواهم کرد.دنیای شما از برگ جویده ای در دهان ملخ برای کم ارزش تر است!علی (ع) را با نعمت های فانی و لذت های زود گذر چه کار!(نهج البلاغه خطبه 224). 

اسلام رشوه را در هر شکلی محکوم کرده است.در تاریخ زندگی پیامبر اکرم (ص) می خوانیم که به او خبر دادند یکی از فرماندارانش رشوه ای در شکل هدیه پذیرفته است.حضرت براشفت و به او فرمود :چرا آنچه حق تو نیست می گیری ؟او در پاسخ با معذرت خواهی گفت:آنچه گرفتم هدیه بود ای پیامبر خدا!پیامبر (ص) فرمود :اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید آیا مردم به شما هدیه می دهند؟سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وی را از کار  بر کنار کرد. 

مسئله رشوه در اسلام به قدری مهم است که امام صادق (ع) درباره آن می فرمایند :اما رشوه در قضاوت کفر به خداوند بزرگ است. 

در حدیث معروفی از رسول خدا می خوانیم: خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس را که واسطه میان آن دو است  از رحمت خود دور گرداند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد