رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

بلاها و تطهیر گناهان...

همانطور که گفتم اکثریت مصائب عمده و حوادث ناگوار ریشه در رفتار نادرست انسان دارد ٬ اما هنگامی خداوند ٬ افراد را به دلیل گناهانشان مجازات می کند همین مجازات و ناراحتی حاصل از آنها را مایه تطهیر گناهان قرار می دهد...

عذاب الهی در قیامت بسیار وحشت انگیز است و پشت هر گناهکاری را به لرزه در می آورد.از طرف دیگر لطف الهی شامل حال مومنان شده تا اگر در طول زندگیشان مرتکب گناهی شده اند به واسطه ایمانشان به مبدا و معاد و حقانیت  کتب الهی ٬ جا دارد که مشمول لطف و رحمت خداوند واقع شده و از آن عذاب عظیم معاف گردد.به همین دلیل خداوند با پدید آوردن مصائب و ناگواری های کوچک و بزرگ در زندگی ٬ مومنان را به درجات بسیار کوچکی مجازات می کند تا آنها را از درجات بسیار بالای عذاب اخروی معاف گرداند.  

امام باقر(ع) می فرمایند:وقتی خداوند بخواهد بنده ای را مورد رحمت قرار دهد ٬ او راغ دچار بیماری می کند و اگر اغین کار را نکند نیازمندش می سازد و اگر این کار را هم نکرد مرگ 

 را بر او سخت می کند تا به این وسیله او را به خاطر گناهش مجازات کند و کیفر آخرت رهایی بخشد. 

منبع:ترجه اصول کافی ج۴  

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:خداوند می فرماید: 

۱-به عزت و جلالم سوگند ٬ بنده ای را که بخواهم مشمول لطف و رحمت خود قرار دهم ٬ از دنیا نمی برم تا اینکه یا به وسیله بیماری و یا با فشار های مالی و یا با ترس و هراس  در دنیا گناهان او را به طور کامل مجازات می کنم و اگر باز هم از (گناهان و کیفر) او چیزی باقی ماند مرگ را بر او سخت می کنم.   

۲-خداوند همواره زنان و مردان مومن را به ناراحتی های جسم و مالی و ناراحتی هایی که به فرزند آنها می رسد دچار میکند تا هنگامی که مرگ آنها فرا میرسد همه گناهانشان پاک شده است. 

 منبع:ترجه لصول کافی ج۴ 

امام رضا (ع) می فرمایند:بیماری برای مومن مایه پاک شدن از گناهان و رحمت الهی است و برای کافر ٬ مجازات و دوری از رحمت خداوند است.همواره در زندگی ٬  مومن دچار بیماری می شود تا حایی که از همه گناهان پاگ می گردد. 

منبع:بحارلانوار ج۸۱

  

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

لحظات درد لحظات گناه را از بین می برد.(بحارالانوار ج83). 

 

امام  علی (ع) در رابطه بیمار شده کودکان می فرمایند:

باعث پاکی پدر و مادر از گناهان می شود.(بحارالانوار ج 81). 

 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: 

1-همواره در زندگی غم و اندوه  عارض بر مومن میشود تا برای او هیچ گناهی باقی نگذارد. 

منبع:ترجمه اصول کافی ج4 

 

2-گناهانی وجود دارند که حتی نماز و انفاق هم  آنها را جبران نمی کند.از ایشان سؤال شد:یا رسول الله!پس چه چیزی باعث جبران آن می شود؟حضرت فرمودند:ناراحتیهایی را  که مومن در راه کسب معیشت محتمل می شود. 

منبع:بحارالانوار ج73  

امام صادق (ع) می فرمایند: 

 هنگامی که مومن خواب ترسناکی می بیند(به واسطه همین ترس و ناراحتی) خداوند  گناهانش را می بخشد.همچنین رنج جسمانی ناشی از کار باعث آمرزیده شدن گناها او می شود. 

منبع:ترجه اصول کافی ج4  

اما در بعضی موارد گناهان مومن سنگین تر از آن است که با مصائب و نارحتیهایی در دنیا  و یا با رنج حاصل از لحضات مرگ از بین برود.در این صورت خداوند او را در عالم برزخ کیفر می دهد تا به طور کامل از گناهان و آلودگیهای نفسانی تطهیر شود و دچار عذاب سنگین دوزخ نگردد. 

 

امام رضا (ع) می فرمایند: 

کسی که عقایدش صحیح و بر حق باشد  اگر گناهی را مرتکب شود و بدون توبه از دنیا برود خداوند او را در عالم برزخ مجازات می کند تا هنگامی که به صحنه قیامت قدم می گذارد هیچ گناهی که به واسطه آن مورد مواخذه و کیفر قرار گیرد نداشته باشد. 

منبع:تفسیر نورالثقلین ج5

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد