ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
همان گونه که نعمتها ٬ انسان را به موضع گیری در قبال آن وا می دارد ٬ حوادث ناخوشایند و امور ناگوار نیز سبب می شود که افراد بشر عکس العملهای مختلفی را از خود بروز دهند و همین امر است که بلا ها را به صورت آزمایش انسان در می آورد.
حضرت علی (ع) می فرمایند:
منظور از خیر سلامتی و ثروت و منظور از شر بیماری و فقر است که خداوند به خاطر امتحان و آزمایش شما قرار داده است.(بحارلانوار).
امام صادق (ع) می فرمایند:
هیچ امر خوشایند و ناخوشایندی در زندگی رخ نمی دهد مگر اینکه خدوند در آن امر امتحان مردم را قرار اده است.(توحید صدوق).
حال بلا ها و ناگواریها چگونه انسان را در معرض آزمایش الهی قرار می دهد ؟
بعضی از افراد به مجرد آکه با امر ناگواری در زندگی مواجه می شوند عملا برای جلوگیری و جبران آن به اعمال نادرستی دست می رنند و یا در زبان و دل خود نسبت به خداوند و مقام عدالت او بدگمان و ناخرسند می شوند.(آگاه باشید که خداوند از اسرار درون خلق با خبر است پس بد نیندیشیم).مثلا کسی که گرفتار فقر و مشکلات مالی است ممکن است برای رفع مشکل خود به امور خلاف و نامشروعی از قبیل دزدی و نظایر آن روی آورد و یا اگر هم به این شدت مرتکب اعمال زشت نشود لااقل در قلب خود نسبت به خدا کدورتی حاصل کند و یا بر زبانش سخنان تند و گلایه آمیزی نسبت به عدل پرودگار جاری شود.
بوده اند و هستند کسانی که با آنکه از اعتقادات مذهبی هم بر خوردار بوده اند به جهت پیش آمدن حادثه ای ناگوار در مسیر زندگی خود دست از عقاید و اعمال مذهبی خود شسته اند و به مسیر کاملا متفاوت دیگری سوق پیدا کرده اند.
بروز تمامی این حالات و رفتار ها نشانگر عدم موفقیت فرد در این آزمایش الهی است.اما کسان دیگری نیز هستند که بلا ها و مصائب آنها را از طریق رضای خدا خارج نکرده و به هیچ وجه نه زبان و شکوه و اعتراض به خالق هستی می گشایند و نه برای رفع بلا و ناراحتی خویش مرتکب اعمال زشت و نادرست می شوند. اینها کسانی هستند که موفق از آزمایش الهی بیرون آمده اند.
سوره بقره آیه 155 تا 157:بدون تردید ما شما را با ترس و گرسنگی و زیانهای مالی و جانی و صدماتی که به محصولات شما می رسد امتحانتان می کنیم و ای پیامبر به افراد صابر
و شکیبا بشارت ده.صابران کسانی هستند که وقتی که مصیبتی به آنان می رسد (خدارا فراموش نکرده) و می گویند:((ما متعق به خدا هستیم و به سوی او هم بر میگیریم)).درود و رحمت پروردگار برآنان باد و هدایت شدگان واقعی اینها هستند.
آری بسیارند کسانی که از ایمان کمرنگ و ضعیفی برخوردارند و یکی از مهمترین وسایلی که صف دینداران و پیامبران الهی را از سست عنصران جدا می کند همین امتحانات سخت و دشواری است که خداوند از مردم به عمل می آورد.
امام حسین (ع) در مسیر حرکت به سوی کربلا فرمود:مردم بنده دنیا هستند و دین آنها هم جز یک امر ظاهری زبانی بیش نیست و تا و قتی دیندارند که زندگیشان تامین باشد ولی همین که با شدائد و بلاها امتحان می شوند آن وقت است که معلوم می گردد دینداران واقعی چقدر کم اند.
حضرت علی (ع) فرموده اند:در فراز و نشیب های زندگی است که جوهره افراد معلوم می گردد.
بلا و افزایش درجات قرب و معرفت...
همان طور که گفتیم مصائب و ناگواریها سبب می شوند که انسان فقر ذاتی خویش را وجدان کرده و متوجه قیوم خویش گردد.اما باید توجه داشت که این وجدان و توجه دارای مراتب مختلفی است.در افراد عادی که غالبا در حالت غفلت از فقر ذاتی خود و خالق خویش اند بلایا سبب بیداری و رفع غفلت انها می گردد.
ولی افرادی که از غفلت های مردم عادی مبرا هستند و گرفتار نخوت و غرور نمی باشند (مانند معصومین و اولیاء برجسته خدا) بلاها نه سبب رفع غفلت بلکه موجب توجه هر چه بیشتر و عمیقتر به قیوم جهان هستی و بالنتیجه افزایش درجات قرب و معرفت آنها می شود.
به طور کلی به تناسب درجه ایمان و خلوصی که هر فرد دارد بلاها و ناملایمات نیز اثرات مختلفی در او دارد که در افراد غافل موجب تنبیه و بیداری و در اولیای الهی سبب بالا رفتن درجه معرفت و قربشان به خداوند می گردد.
امام علی (ع) فرموده اند:
بلا ها برای انبیا مایه (افزایش) مرتبه(قرب و معرفت)آنان است.(بحارالانوار)
دعای حضرت امام سجاد (ع) در رابطه با گرفتاری و اندوه بسیار زیباست
خدایا ...