رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

صداقت...

صداقت یا راستگویی یکی از بهترین ویژگی هایی است که هر انسان سالمی می تواند داشته باشد.صداقت شاه کلید روابط انسانی سالمی است که بدون آن روابط دچار لطمه خواهد شد.

صداقت آن قدر اهمیت دارد که روایات فراوانی در این زمینه آمده است و در قرآن بارها این کلمه آمده است.مشهورترین روایت در این زمینه روایت مشهور حضرت علی(ع) است که فرموده اند :نجات در صدق است.در واقع امام علی(ع) می فرمایند انسانهایی که می خواهند به نجات به معنای سعادتمند شدن برسند،باید بر محور صداقت حرکت کنند. 

در روایت دیگری از امام هادی (ع) آمده است: کسی که برای خودش ارزش قائل نشود از شر او در امان نیستی.  

صداقت در زندگی... 

صداقت در وهله اول نفعش به خود فرد است و سپس اطرافیان و جامعه را بهره مند می کند.صداقت گفتار و کردار انسان را در بر می گیردو تعامل سالم در سایه صداقت امکان پذیر است. 

انسان صادق احساس آرامش و امنیت می کند.صداقت در تمامی ابعاد زندگی انسان تاثیر می گذارد و گفتار و کردار او را تحت الشعاع قرار می دهد.صداقت امیدواری و اعتماد به خداوند است.فرد صادق همواره خوش بین است و بدبینی را به کناری نهاده است و از سوء ظن نسبت به دیگران پرهیزمی کند.صداقت شیوه صحیح درست زندگی است. 

صداقت در خانواده... 

 وظیفه خانواده ها  این است که صداقت را به فرزندان خود بیاموزند زیرا پایه های اصلی صداقت و یا هر رقتار خوبی در خانواده گذاشته شده است.اولین پایه های تبیین و ریشه صداقت در خانواده ریخته می شود.والدین اولین الگو هایی هستند که می توانند با رفتار و کردار  خود  صداقت را به فرزندان خود آموزش دهند.کودکان از بزرگتر ها الگو می گیرند.بچه ها راستگویی را از والدین یاد  

می گیرند و اگر والدین الگوی صحیحی پیش روی فرزندان بگذارند قطعا فرزندان سالم و صالح و صادق تربیت خواهند شد. 

در زندگی مشترک هم صداقت جایگاه بسیار بلندی دارد.یکی از ابواب بهشت صداقت است و خانواده ای بهشتی است که صداقت در راس آن باشد.به هنگام ابراز صداقت باید زمان شناس و مکان شناس و هدف دار باشیم.یعنی درد دل خود را پیش کسی بگوییم که قصد راهنمایی دارد و نه بیشتر.به همین دلیل است که حضرت علی (ع) در توصیف آدم عاقل می فرمایند:عاقل کسی است که زبانش پشت قلبش است.افراد عاقل کسانی هستند که کمتر حرف می زنند زیرا سکوت نشانه عقل است. 

معنویت عامل مهم رسیدن به سلامت روان است و ارتباط با خدا در سختی ها و مشکلات و بحران های زندگی به انسان آرامش می دهد.ارتباطات سالم با دیگران اصل داشتن سلامت روان است. 

 

موفق باشید...

 

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد