رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

توبه کنیم قبل از آنکه مرگ بر چنگال ما زند ...

چه شیرین است آشتی پس از قهر و وصال پس از هجران و چه سهل است کار با کریمان که راه توبه را پیوسته باز می گذارند ... 

آیه 17سوره نساء

إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَریبٍ فَأُولئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً 


محققا خدا توبه آنهایی را می پذیرد که عمل ناشایسته را از روی نادانی مرتکب شوند و پس از آن به زودی توبه کنند، البته خدا آنها را می بخشد و خدا (به مصالح خلق) دانا و آگاه است.


در این مقام خداوندشرایط توبه مقبول را بیان فرموده است که اولا شخص اگر کار زشتی کرده است آن را از روی عمد و عناد با حقیقت با حقیقت نبوده باشد بلکه علت آن جهل و بی خبری و غلبه وساوس نفسانی باشد.


 دوم آنکه نشانه صداقت در توبه این است که بسیار زود پس از آگاهی و تغییر نگاه آدمی توبه کند نه آنکه سالها کار نکوهیده ای را همچنان ادامه دهد و البته این گونه جهالت ها دیر نمی پاید.


زیرا اگر شخص صادق باشد از انسانهای صالح و حکیم به زشتی کار خود پی می برد. بنابر این چنین کسانی که نادانسته کار نکوهیده ای انجام دهند و به محض خبر شدن از آن توبه کنند و بازگردند خداوند نیز به سوی آنها باز می گردد. چنانکه آدم.


چون دلش از توبه لطافت گرفت ملک زمین را به خلافت گرفت (نظامی)


چه سعادتی است که توبه را می پذیرند و چه فرصتی طلایی است که ما می توانیم کتاب وجود خود را از اشتباهات پاک کنیم و چه آموزشگاه مهربانی است که ما را در جلسه امتحان عالم نشانده و اعلام کرده است می توانید به هر کتابی مراجعه کنید از هر کس می خواهید نه پنهانی بلکه با صدای بلند بپرسید و مشاوره کنید و هر روز ورقه امتحان را با جواب از ما می گیرند باز فردا یک ورقه تازه و یک روز تازه می دهند.


چقدر باید آن دانش آموز کند ذهن و بی استعداد باشد که با اینهمه امکانات نتواند املای هستی خود را تصحیح کند که انسانیت را با چه می نویسند. مسلما با دروغ نمی نویسند. پس دروغ را از زندگی خود خط بزنیم و بنویسیم «راست باید گفت» و بی انصافی را خط بزنیم و بنویسیم :«انصاف باید داشت.»


*توبه عارفان از نفس وجود یعنی خودبینی است که علت اصلی همه گناهان است.
یارا قدحی پر کن از آن داروی مستی تا از سر صوفی برود «علت هستی»(سعدی)


موفق باشید ولی یادتون نره قبل از اینکه دیر بشه عمل کنید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد